Workshopronde 3
Hieronder vind je een overzicht van de workshops in workshopronde 3. De lijst met workshops wordt de komende dagen uitgebreid. Zodra je je voor de workshops kunt inschrijven krijg je van ons een bericht.
________________________________________________________________________________
3.1 Meer sport en bewegen in het mbo
po-so-vo-mboIn deze sessie kijken we hoe sport en bewegen in het mbo goed kan werken. Wat vinden leerlingen leuk en wat kan er allemaal aangeboden worden? Hoeveel bewegen de leerlingen eigenlijk? Halen ze de beweegrichtlijnen? We bespreken welke knelpunten en welke successen er zijn. In deze interactieve sessie delen we ervaringen met elkaar.
Sprekers
Nathalie Termorshuizen, projectleider schoolsport en evenementen KVLO
Dorien Dijk, specialist vaardig in bewegen en sociaal veilig sporten
________________________________________________________________________________
3.2 Ken jij je netwerk van preventie en zorg rondom de mentale gezondheid van jongeren? Suïcidepreventie uitgelicht
po-so-vo-mbo
Meer dan ooit verdient de mentale gezondheid van jongeren onze aandacht. Zorgen over een verdere toename van onzekerheid, stress, angst, eenzaamheid en depressie onder jongeren. Steeds beter weten we hoe we jongeren daarbij kunnen ondersteunen, maar hoe zorgen we ervoor dat elke jongere de weg naar informatie en hulp vindt? In deze workshop nemen we jullie mee in de 'reis' van de jongere die te maken krijgt met depressie en andere mentale gezondheidsproblemen.
Het dialooginstrument Rondom Jong is hiervoor ontwikkeld, om inzicht te krijgen in wat er al beschikbaar is én wat nog beter kan in de samenwerking. Zon reis kan bijvoorbeeld leiden tot extra aandacht voor en inzet op suïcidepreventie. Hoe? Dat laten we in deze workshop zien!
Sprekers
Evelien van Goor, kwartiermaker Onderwijs, 113 Zelfmoordpreventie
Irene Linders, adviseur gezondheidsbevordering GGD Noord- en Oost-Gelderland
Sabine Neppelenbroek, projectleider Gezonde School, GGD GHOR Nederland
________________________________________________________________________________
3.3 Samen maken we het verschil! Aan de slag met School en Kinderopvang
po-so-vo-mbo
In deze interactieve workshop inspireren we elkaar hoe je als school en kinderopvang en BSO aan de slag kunt gaan met het aanleren en stimuleren van een gezonde leefstijl van kinderen. Door elkaar te versterken en met elkaar op te trekken, wordt het vanzelfsprekend voor kinderen om buiten te spelen, fruit te eten, handen te wassen, bewust om te gaan met mediagebruik etc. Hoe kan deze samenwerking vorm krijgen en versterkt worden? Ideeën vanuit de praktijk staan in deze workshop centraal.
Sprekers
Stefanie Abrahamse, adviseur en onderzoeker oa voor programma Gezonde Kinderopvang, Nederlands Jeugdinstituut
Vivian Kruitwagen, projectleider Gezonde School-aanpak, RIVM
Odile van Iersel, communicatieadviseur Gezonde Kinderopvang en Gezonde School, RIVM
________________________________________________________________________________
3.4 Positieve Gezondheid op school - wat kan het toevoegen?
po-so-vo-mbo
Positieve Gezondheid maakt mensen veerkrachtig. De Kindtool Positieve Gezondheid wordt steeds meer benut op scholen. Hoe dan?
Sprekers
Machteld Huber, oprichter Institute for Positive Health
________________________________________________________________________________
3.5 Ouderbetrokkenheid stimuleren: hoe doe je dat?
po-so-vo-mbo
Ben je benieuwd hoe je kunt samenwerken met ouders, hoe je de thuisbetrokkenheid kan vergroten en hoe je als school de verbinding met thuis kan maken? In deze workshop geeft Lisa informatie over de soorten van ouderbetrokkenheid en welke vormen vanuit de wetenschap bewezen samenhangen met studiesucces bij jongeren. Daarnaast verken je aan de hand van praktijkervaringen hoe je effectieve samenwerkingsrelaties met ouders opbouwt. En je krijgt tips hoe je goed met ouders kan communiceren. Een goede relatie maakt het namelijk gemakkelijker om hen te betrekken.
Sprekers
Lisa Boonk, onderwijskundige bij ROC van Twente
________________________________________________________________________________
3.6 Seks op de agenda!
po-so-vo-mbo
Hoe maak je relaties & seksualiteit bespreekbaar in de klas? In deze workshop hoor je hoe andere scholen dit hebben aangepakt. Wat zijn tips vanuit de praktijk? En wat kun je daarvan leren? Doe mee met de workshop en deel ervaringen met elkaar.
Sprekers
Merel Hendriks en/of Marlies Mast
Ine Dijkmans. Adviseur Preventie & Gezondheid, GGD West BrabantJoanneke Huuskes Coördinator Gezonde School, Ods ’t Gijmink
________________________________________________________________________________
3.7 Zo maak en gebruik je een natuurlijke en gezonde buitenruimte!
po-so-vo-mbo
In deze workshop kom je vanalles te weten over het inrichten van een natuurlijk en gezond schoolplein waar gespeeld én geleerd kan worden. Hoe pak je dat aan? Welke regelingen zijn er om jullie plannen waar te maken? En hoe kun je aan de slag met het geven van (meer) buitenlessen? Naast het delen van onze ervaringen en tips zorgen we voor voldoende ruimte om vragen te beantwoorden.
Sprekers
Marlies Bouman, programmaleider Spelend Leren bij Jantje Beton
Vincent van der Veen, Product Markt Manager Kind & Natuur bij IVN Natuureducatie
________________________________________________________________________________
3.8 Welbevinden op een vmbo-school
po-so-vo-mbo
In deze workshop tonen we een mini-docu over het Stanislascollege, die laat zien hoe we werken aan welbevinden. Aan het woord komen de schooldirecteur, de schoolpsycholoog, de time-in coördinator en tevens Gezonde School Coördinator van school, jongerenwerkers en een aantal leerlingen. Na de mini-docu is er ruimte voor vragen en discussie.
Sprekers
Rowdy Lagraauw, Stanislas College VMBO
Joline van Lier, GGD Haaglanden
Chantal van den Thillart, Trimbos Instituut
________________________________________________________________________________
3.9 De Gezonde Basisschool van de Toekomst
po-so-vo-mbo
Het afleren van eenmaal aangeleerde ongezonde gewoontes is moeilijk. Om die reden zet de Gezonde Basisschool van de Toekomst in op het aanleren van gezonde gewoontes bij (jonge) leerlingen. De schooldag is verlengd en er is dagelijks aandacht voor (gevarieerd) bewegen en gezonde voeding. Aandacht voor gezond gedrag zit als het ware in het DNA van de school. Tijdens de workshop gaan we op een interactieve manier in op de verschillende elementen van de integrale aanpak en verkennen we kansen die deze aanpak biedt voor een gezonde generatie.
Sprekers
Andrew Simons, Programmamanager en kwartiermaker De Gezonde Basisschool van de Toekomst, Onderwijsstichting MOVARE, Provincie Limburg.
________________________________________________________________________________
3.10 Gezonde School en verder: Stappen blijven zetten op school
po-so-vo-mbo
Deze workshop heeft tot doel om je handvatten aan te reiken hoe je aandacht kunt besteden aan leefstijl op school op de langere termijn. De workshop is dus geschikt voor deelnemers die al langere tijd op een thema actief zijn en de energie en enthousiasme onder betrokkenen willen vasthouden. Tijdens deze workshop bespreken we hoe je aandacht voor leefstijl op de langere termijn kunt vasthouden en uitbreiden, bijvoorbeeld naar andere thema's of de omgeving van de school. In deze workshop brengen we elkaar en het programma verder met jullie tips uit de praktijk.
Sprekers
Irma Evenhuis adviseur Gezonde School-aanpak RIVM,
Lieke van Duin, adviseur Gezonde School-aanpak RIVM
________________________________________________________________________________
3.11 Ook online Helder op school - Middelenpreventie op afstand? Juist nu!
po-so-vo-mbo
We weten allemaal dat het coronavirus de mentale gezondheid van jongeren onder druk zet. Gemis aan sociaal contact en gebrek aan perspectief wekken gevoelens van depressie en angst op. Juist daarom is het in deze periode belangrijk om aandacht aan de gezondheid van leerlingen en leefstijlthema's te besteden.
Preventieprogramma Helder op School is in de lente van 2020 direct aan de slag gegaan om lesprogramma's op het gebied van roken, alcohol, drugs en gamen digitaal inzetbaar te maken. In deze workshop presenteren we twee interventies die online-proof werden. Ervaar hoe eenvoudig en inspirerend preventie op afstand kan zijn. Wat betekent dit in de praktijk voor leerlingen én docenten? Welke invloed heeft dit op middelenpreventie in de toekomst en what's next?
Sprekers
Marianne Maat, Projectleider Smokefree Challenge, Trimbos-instituut
Ester Speth, Projectmedewerker Helder op School, Trimbos-instituut
Wilke Heijnen, Coördinator Ontwikkeling Helder op School
________________________________________________________________________________
3.12 Nut en noodzaak van motorische testen: vervolg
po-so-vo-mboDeze workshop is voor PO-scholen die al wel gebruik maken van een leerlingvolgsysteem en/of motorische test, maar onvoldoende gebruik maken van de verzamelde gegevens.
Waarom is motorisch testen belangrijk? Welke doelen kun je hiermee bereiken? Welke testen zijn er en wat doe je er vervolgens mee? Deze vragen komen aan bod in de workshop. Veel kinderen bewegen te weinig en motorische vaardigheden gaan achteruit. Scholen kunnen een meetinstrument voor motorische vaardigheden inzetten om de motorische ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. De keuze voor een meetinstrument is afhankelijk van het doel en middelen bij een school.
Daarnaast is het meten van motorische vaardigheden een belangrijk onderdeel van de brede beweegaanpak: passende vervolgacties op basis van het testen zijn essentieel om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren. Binnen deze workshop zal de nadruk liggen op hoe leerlingvolgsystemen en/of motorische testen kunnen betekenen voor een passend vervolgtraject en bij kunnen dragen aan het behalen van doelstellingen. Recente inzichten uit onderzoek van Mulier en praktijkvoorbeelden worden besproken.
Sprekers
Johan Koedijker specialist Vaardig in Bewegen bij Kenniscentrum Sport en Bewegen
Maxine de Jonge en Amika Singh van het Mulier Instituut
________________________________________________________________________________
3.13 De Specialist Sportieve en Gezonde School als bruggenbouwer
po-so-vo-mbo
De Specialist Sportieve en Gezonde School (SSGS) is dé bruggenbouwer tussen het onderwijs en de gezondheidsinstanties. Hij bouwt als leerkracht van binnenuit aan een Gezonde School. In deze workshop maak je kennis met de rol van deze specialist. Wie is deze leerkracht en wat kan hij voor de school, de kinderen en de omgeving betekenen? Op welke wijze werkt de SSGS hierbij samen met gezondheidsinstanties? Verschillende filmpjes uit de praktijk worden afgewisseld met een live toelichting van de workshopleider.
Sprekers
Monique van Ark, opleidingsdocent Hogeschool Leiden
Hester Teune, opleidingsdocent Hogeschool Windesheim
________________________________________________________________________________
3.14 Een gezonde voedselomgeving in en rondom vo- en mbo-scholen
po-so-vo-mbo
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen en studenten gezondere voedingskeuzes maken tijdens een schooldag? Een Gezonde Schoolkantine is uiteraard van belang, maar ook de voedselomgeving rondom de school zou de gezonde keuze moeten stimuleren. En wat kan een gemeente doen om ongezond voedingsaanbod te weren? JOGG werkt met onder andere de Vrije Universiteit aan een aanpak om hier invulling aan te geven. Leer meer over deze aanpak, waarin een sterke Gezonde School Community binnen de school een basisvoorwaarde is. Deze workshop geeft jou enkele handvaten voor het creëren van draagvlak, om zo samen met collega's, leerlingen, vakdocenten, ouders en voedselaanbieders toe te werken naar een duurzame Gezonde School. Op een interactieve en informerende manier nemen we je mee in deze methode die aansluit op de Gezonde School-aanpak.
Sprekers
Bonnie van Dongen, Onderzoeker VU- Creëren van Gezonde School Communities
Miriam Mühl, Projectmedewerker Gezonde Omgeving, JOGG
________________________________________________________________________________
3.15 Mediawijsheid in het onderwijs - wat staat ons te doen en waarom?
po-so-vo-mbo
Mediawijsheid is onmisbaar in een gezonde, democratische samenleving. Voor wie het nog als 'iets extra's' ziet, is dit een wake-up call.
Sprekers
Dr. Justine Pardoen, specialist mediawijsheid en mediaopvoeding bij Bureau Jeugd & Media.
________________________________________________________________________________
3.16 Je brein de baas. Les om de mentale gezondheid van VO-leerlingen te versterken
po-so-vo-mbo
Vers van de pers: Mooi, praktisch lesmateriaal om met leerlingen in gesprek te gaan over welk effect de coronapandemie op hen heeft en wat zij kunnen doen om zich beter te voelen.
Gezonde School-adviseurs en de Jeugdgezondheidzorg van GGD regio Utrecht hebben de handen ineen geslagen om samen met jongeren en docenten een les te ontwikkelen.
In deze workshop zullen we ingaan op de 4 onderdelen van deze les:
1. Een dubbele crisis
2. Je brein en stress
3. Grip op je gevoel
4. Je stress te lijf
Wij willen je inspireren en informeren over deze les en hoe die te implementeren. Daarna gaan we met je in gesprek wat je hiervoor nodig hebt.
Sprekers
Thera Knopperts, Adviseur Gezondheidsbevordering Jeugd en Gezonde school adviseur, GGD regio Utrecht
Liesbeth Meuwissen, Arts Maatschappij en Gezondheid, Jeugdarts en epidemioloog GGD regio Utrecht
________________________________________________________________________________
Congres Gezonde School NEXT!
Registratiewebsite voor Congres Gezonde School NEXT!Congres Gezonde School NEXT!congres@gezondeschool.nl
Congres Gezonde School NEXT!congres@gezondeschool.nlhttps://www.aanmelder.nl/congresgezondeschool
2021-03-31
2021-03-31
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Congres Gezonde School NEXT!Congres Gezonde School NEXT!0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend