Workshopronde 2
Hieronder vind je een overzicht van de workshops in workshopronde 2. De lijst met workshops wordt de komende dagen uitgebreid. Zodra je je voor de workshops kunt inschrijven krijg je van ons een bericht.
________________________________________________________________________________
2.1 Jong Leren Eten in de frisse lucht
po-so-vo-mbo
Steeds meer scholen en BSO's in Nederland gaan aan de slag met het vergroenen en gezonder maken van schoolpleinen en buitenruimtes. Een goede voorbereiding op het moestuinieren is het halve werk. Daarom vertellen wij je tijdens deze workshop de volgende dingen:
- Wat Jong Leren Eten doet: Lekker naar Buiten!-subsidie, onze partners, overzicht lesmaterialen, zadenpakketten.
- Wat kan een Jong Leren Eten makelaar voor jou betekenen?
- Waar moet je rekening mee houden als je gaat moestuinieren met je school?
- Hoe ziet het moestuinieren er uit in de praktijk? (voorbeelden uit Gelderland)
Sprekers
Claudia Dominicus, communicatieadviseur Programmabureau Jong Leren Eten
Myriam van Tol, gezondheidsbevorderaar bij GGD Noord- en Oost-Gelderland
Marijn Haan, gezondheidsmakelaar Gelderland Zuid
Annerie Rutenfrans, adviesbureau Beleef & Weet
________________________________________________________________________________
2.2 TestJeLeefstijl.nl: Het succes van corona: Gezonde leefstijl is nu ook binnen het mbo top of mind!
po-so-vo-mbo
TestJeLeefstijl.nl is de eerste stap van de Gezonde School-aanpak. Met de rapportages uit TestJeLeefstijl.nl kun je als school samen met de Gezonde School-adviseur van de GGD een stappenplan uitzetten. We nemen jullie mee via LessonUP ( een interactieve werkvorm) in de inhoud en werkwijze van TestJeLeefstijl.nl (TJL). Na afloop zijn de workshopbegeleiders beschikbaar voor ondersteuning op jullie school!
Sprekers
Kathelijn Roetenberg, projectleider Gezonde school Da Vinci College, Frontoffice medewerker TestJeLeefstijl.nl
Frank Schoonbeek, coördinator Gezonde School Rijn IJssel, Frontoffice medewerker TestJeLeefstijl.nl
________________________________________________________________________________
2.3 Relaties en seksualiteit op het mbo
po-so-vo-mbo
In deze interactieve workshop maak je kennis met het thema relaties en seksualiteit op het mbo. Je krijgt een overzicht met praktische handvatten, tips om met dit thema aan de slag te gaan in tijden van COVID en er is ruimte voor uitwisseling van ervaringen.
Sprekers
Manouk Vermeulen, Programmamedewerker Seksuele Vorming bij Rutgers
________________________________________________________________________________
2.4 De rol van school bij sport en bewegen voor kinderen die in armoede opgroeien
po-so-vo-mbo
Spelen, sporten en bewegen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. In arme gezinnen kunnen kinderen soms niet meedoen aan sportieve activiteiten. Een brugfunctionaris van de gemeente Groningen vertelt over zijn werk; de ondersteuning van gezinnen die in armoede leven. Hoe zorg je ervoor dat ook kinderen die arm opgroeien via school mee gaan doen aan sport en bewegen?
Sprekers
Laura Butselaar en Jamilla Vervoort, specialisten Kenniscentrum Sport & Bewegen
Brugfunctionaris van de Gemeente Groningen (nader af te stemmen met de gemeente Groningen)
________________________________________________________________________________
2.5 Workshop Relatie tussen slaap, gedrag en leerprestaties
po-so-vo-mbo
In deze workshop presenteren we het nieuwe thema van Gezonde School: Slaap.
Kinderhersenen zijn nog volop in de groei. Een goede en voldoende lange nachtrust is daarbij essentieel. Toch zien we steeds meer kinderen en jongeren die slecht slapen, bijvoorbeeld door stress of druk, en daardoor een slaaptekort hebben. De gevolgen daarvan zie je regelmatig op school. Denk hierbij aan gedrags- concentratie-, motivatie- en prestatieproblemen. Maar hoe weet je dat het door een slaaptekort komt en wat kun je er op school aan doen?
In deze workshop gaan we in op de werking van slaap. Je krijgt inzicht in de gevolgen van slaaptekort en handvatten om die signalen beter op te merken. En natuurlijk krijg je praktische tools en tips om direct toe te passen op school.
Sprekers
Tilly de Jong, specialist op het gebied van onderwijs en gezondheid, eigenaar gezondeleefstijlopschool.nl
________________________________________________________________________________
2.6 Nut en noodzaak van motorische testen: oriëntatie
po-so-vo-mboDeze workshop is voornamelijk gericht op PO-scholen die nog niet, of niet voldoende, gebruik maken van een leerlingvolgsysteem en/of motorische test.
Waarom is motorisch testen belangrijk? Welke doelen kun je hiermee bereiken? Welke testen zijn er en wat doe je er vervolgens mee? Deze vragen komen aan bod in de workshop. Veel kinderen bewegen te weinig en motorische vaardigheden gaan achteruit. Scholen kunnen een meetinstrument voor motorische vaardigheden inzetten om de motorische ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. De keuze voor een meetinstrument is afhankelijk van het doel en middelen bij een school. Binnen deze workshop zal de nadruk liggen op het bepalen van doelstellingen en oe leerlingvolgsystemen en/of motorische testen hiertoe kunnen bijdragen.
Daarnaast is het meten van motorische vaardigheden een belangrijk onderdeel van de brede beweegaanpak: passende vervolgacties op basis van het testen zijn essentieel om de motorische vaardigheden van kinderen te verbeteren. Recente inzichten uit onderzoek van Mulier en praktijkvoorbeelden worden besproken.
Sprekers
Johan Koedijker specialist Vaardig in Bewegen bij Kenniscentrum Sport en Bewegen
Maxine de Jonge en Amika Singh van het Mulier Instituut
________________________________________________________________________________
2.7 Met Hart & Ziel werken aan welbevinden van leerlingen: een voorbeeld van een best practice
po-so-vo-mbo
Hart & Ziel is 10 jaar geleden gestart bij de GGD Amsterdam en heeft de samenwerking tussen scholen, GGD en zorgpartners een boost gegeven. Met Hart & Ziel brengen leerkrachten jaarlijks het sociaal emotioneel welbevinden en de sociale veiligheid van hun leerlingen in kaart. Op basis van de resultaten werken scholen samen met de gezonde school adviseur om de situatie op zowel school, klas als kindniveau te verbeteren. Indien nodig trekken ze aan de bel bij de JGZ en/of het Ouder en Kind Team om kinderen door te leiden naar (preventieve) zorg. Inmiddels is ook GGD Hollands Midden gestart met Hart & Ziel.
In deze workshop geven we een jullie een inkijk in het Hart & Ziel systeem. En bespreken we met jullie hoe scholen, GGD en zorgpartners samenwerken aan het welbevinden van leerlingen op school.
Sprekers
Adèle Diepenmaat en Maartje Weijenberg van GGD Amsterdam.
________________________________________________________________________________
2.8 Versterk kinderen: risicovol spel en veilig leren vallen
po-so-vo-mbo
Veilig gedrag bereik je niet door het vermijden van risico’s. Het versterken van een kind gaat dan ook over het ontwikkelen van motorische, cognitieve én sociaal-emotionele vaardigheden die ertoe leiden dat kinderen steeds beter in staat zijn om zelf risico's in te schatten en de juiste afweging te maken over hoe ze met deze risico’s omgaan. Tijdens deze workshop gaan we in op hoe je kinderen kunt versterken door middel van risicovol spel en valvaardigheden.
Sprekers
Zeina Bassa-Dafesh, consultant, VeiligheidNL
Hedy Goossens, VeiligheidNL
________________________________________________________________________________
2.9 Ouders betrekken bij bewegen op school
po-so-vo-mboIn de praktijk is het vaak lastig om ouders te betrekken bij initiatieven op school. Tijdens dit interactieve webinar doe je nieuwe kennis en inzichten op en ga je aan de slag met praktische handvatten om ouderbetrokkenheid bij sport- en beweeginitiatieven te vergroten.
Sprekers
Rebecca Beck, specialist Kenniscentrum Sport & Bewegen
Noor Willemsen, specialist Kenniscentrum Sport & Bewegen
________________________________________________________________________________
2.10 Rookvrij onderwijsterrein; hoe doe je dat?
po-so-vo-mbo
In deze workshop hoor je over de laatste stand van zaken van het rookvrij maken van onderwijsterreinen bij het primair onderwijs tot en met het hoger onderwijs. Is het gelukt om per 1 augustus 2020 een rookvrij terrein in te voeren? En zijn er al ervaringen met het handhaven van het rookvrije beleid nu door corona veel onderwijsinstellingen lang gesloten zijn? Waar lopen de meeste onderwijsinstellingen tegen aan? En hoe kunnen we elkaar aan tips helpen? Hoe gaat de NVWA de komende periode het toezicht houden? Deze en andere vragen komen in de workshop aan de orde. Met elkaar bespreken we hoe het rookvrije terrein het komend jaar tot een succes kan worden.
Sprekers
Liesbeth Naaborgh, projectleider Rookvrij onderwijsterrein Trimbos-instituut
Daan Sartorius, projectmedewerker Rookvrij onderwijsterrein Trimbos-instituut
________________________________________________________________________________
2.11 Mediawijsheid in het onderwijs - wat staat ons te doen en waarom?
po-so-vo-mbo
Mediawijsheid is onmisbaar in een gezonde, democratische samenleving. Voor wie het nog als 'iets extra's' ziet, is dit een wake-up call.
Sprekers
Dr. Justine Pardoen, specialist mediawijsheid en mediaopvoeding bij Bureau Jeugd & Media.
________________________________________________________________________________
2.12 Relaties en seksualiteit in het voortgezet onderwijs
po-so-vo-mbo
In deze interactieve workshop maak je kennis met het thema relaties en seksualiteit op het vo.
Je krijgt een overzicht met praktische handvatten en tips om met dit thema aan de slag te gaan, ook nu rekening houdend met het coronavirus. Er is ruimte voor uitwisseling van ervaringen.
Sprekers
Alicia Euwema - Consultant- Soa Aids Nederland
Lisette Schutte - Consultant- Soa Aids Nederland
________________________________________________________________________________
2.13 Wat beïnvloedt de werkwijze van scholen rondom gezondheid en welzijn?
po-so-vo-mbo Voor scholen (zie voor ondersteunende professionals de gelijknamige workshop in ronde 1)
In deze workshop presenteren we de eerste resultaten van het onderzoek naar wat po-, vo-, so- en mbo-scholen doen op het gebied van gezondheidsbevordering. We gaan graag met de deelnemers in gesprek over de resultaten en ervaringen uit de praktijk. Welke omstandigheden maken het makkelijker om aan gezondheidsbevordering op school te werken? En wat zijn juist de knelpunten? We hopen door het uitwisselen van ervaringen hier samen met jullie een beter beeld van te kunnen vormen.
Sprekers
Gerjanne Vennegoor, promovendus evaluatieonderzoek Gezonde School bij Universiteit Maastricht
Lisanne Vonk, promovendus evaluatieonderzoek Gezonde School bij Universiteit Maastricht
________________________________________________________________________________
2.14 Wat kun je met Positieve Gezondheid?
po-so-vo-mbo
Machteld Huber heeft het idee van Positieve Gezondheid onderzocht en vormgegeven. ROC Midden-Nederland adopteerde het idee achter 'positieve gezondheid en bedacht hoe zij dit gedachtegoed kunnen toepassen op een dynamische, interactieve en aparte manier. Dat is binnen ROC MN de Vitaliteitsbeweging geworden.
Sprekers
Alex Jansen, Projectleider Vitaliteitslab, Coördinator gezonde school en Docent Sport en bewegen bij ROC Midden-Nederland
________________________________________________________________________________
2.15 Op weg naar een veilige en beweegvriendelijke schoolomgeving
po-so-vo-mbo
Een veilige en beweegvriendelijk schoolomgeving, wie wil dat nu niet? Maar waarom is dit belangrijk, wat houdt het precies in en wat kun jij vanuit jouw rol betekenen? Onder meer de Fietsersbond, Wandelnet en JOGG werken samen om hier invulling aan te geven. We laten je op een inspirerende en interactieve manier kennismaken met dit thema en vertellen je wat wij kunnen bieden om hiermee aan de slag te gaan.
Deze workshop is met name interessant voor JOGG-regisseurs, beleidsmedewerkers en Gezonde School adviseurs. (Behalve als je al deelneemt aan de masterclasses op dit thema georganiseerd door JOGG, dan is deze workshop dubbelop voor jou).
Sprekers
Carlijn Kuin, JOGG, adviseur Gezonde Omgeving
Femke Hulshof, Fietsersbond/Wandelnet, projectleider Veilige Beweegvriendelijke Schoolomgeving
________________________________________________________________________________
2.16 De invloed van de schoolomgeving op de eetkeuzes van leerlingen
po-so-vo-mbo
Hoe kiezen mensen wat ze eten en drinken? En op welke manier kun je de sociale en fysieke eetomgeving inzetten om juist de gezonde keuze makkelijker te maken? Je krijgt er alles over te horen in deze workshop. Ook vertellen we samen met een school meer over de erkende interventie De Gezonde Schoolkantine.
Sprekers
Dr. Liesbeth Velema, programmamanager eetomgeving, Voedingscentrum
Reinier den Besten, docent bij Mundus College Amsterdam
________________________________________________________________________________
2.17 Hoe voorkom je gehoorschade bij jongeren?
po-so-vo-mbo
13% van de kinderen heeft beginnend gehoorverlies door koptelefoons en oortjes. In deze workshop ontvang je meer informatie over gehoorschade en op welke manier dit te voorkomen is. Met deze informatie, handvatten en tips kun jij in jouw omgeving aan de slag gaan om gehoorschade te voorkomen.
Sprekers
Lisanne de Regt, Consultant bij VeiligheidNL
Anneloes Baan, Onderzoeker bij VeiligheidNL
________________________________________________________________________________
2.18 Sociale veiligheid en seksuele integriteit
po-so-vo-mbo
Werken aan sociale veiligheid en seksuele integriteit kan ;een uitdaging zijn. Vanuit culturele, religieuze of individuele overtuigingen (bij collega's, leerlingen en ouders) kunnen ideeën en ervaringen sterk uiteen liggen. Emoties kunnen hoog oplaaien of weerstanden groot zijn.
Toch creëert dit eigenlijk de ideale oefenplaats voor seksuele integriteit; hoe kun je respectvol zijn naar jezelf én naar de ander?
Sprekers
Ursula Prinsen en Martje Heerkens, beleidsadviseur Sociale Veiligheid, Seksuele Integriteit& Sociale Cohesie bij Stichting School & Veiligheid
________________________________________________________________________________
2.19 2+1+2: een fit idee!
po-so-vo-mbo
2+1+2 = 5 uur per week bewegen op en rond de basisschool! Dit staat voor: 2 uur bewegingsonderwijs +1 uur bewegen onder schooltijd +2 uur bewegen na schooltijd. De workshop gaat in op een gezamenlijke aanpak van scholen, sportaanbieders en maatschappelijke organisaties gericht op beter en meer bewegen voor álle kinderen van 4 tot 12 jaar, om te komen tot 5 uur bewegen.
Sprekers
Nathalie Termorshuizen, projectleider schoolsport en evenementen KVLO
Annet Komen, KVLO
Femke van Brussel, specialist Kenniscentrum Sport & Bewegen
________________________________________________________________________________
Congres Gezonde School NEXT!
Registratiewebsite voor Congres Gezonde School NEXT!Congres Gezonde School NEXT!congres@gezondeschool.nl
Congres Gezonde School NEXT!congres@gezondeschool.nlhttps://www.aanmelder.nl/congresgezondeschool
2021-03-31
2021-03-31
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Congres Gezonde School NEXT!Congres Gezonde School NEXT!0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend