Informatie workshops
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Cherelle Bouwen
Ronde 1: Leerlingen optimaal betrekken bij de leerdoelen
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Deze workshop geeft jou inzicht in waarom en HOE je jouw leerlingen optimaal betrekt bij de leerdoelen. Jij als leerkracht doet een stapje achteruit en de leerlingen zijn meer in actie. Hoe wek je de nieuwsgierigheid? Hoe krijg je ze intrinsiek gemotiveerd voor de les èn gemotiveerd voor het leerdoel? Hoe zorg je ervoor dat ze het nut van dit leerdoel/deze les inzien? Dat krijg je allemaal mee in deze workshop! Wil jij je leerlingen vanaf de START aanzetten? Volg dan deze workshop.
__________________________________________________
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Marleen Lapidaire
Ronde 1: Starten met assessments
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8.
Je handelt pas formatief als je aansluit op het huidige niveau (kennis en kunde) van de kinderen. Hoe doe je dat? Door te meten hoe goed de leerlingen in het doel zijn. Assessments uitvoeren in jouw klas is een instrument die jou helpt het niveau van de kinderen in kaart te brengen. Deze workshop is mega praktisch en zet jou gelijk áán! Na het volgen van deze workshop krijg je echt een andere kijk op het NUT van ons lesgeven. Met het afnemen van assessments wordt je onderwijs nuttiger en effectiever! De eerste stap naar eigenaarschap en zicht op groei!
Ben jij nieuw met formatief handelen is dit ècht een van de workshops die je moet volgen!
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Ben Endlich
Ronde 1: Hoe maak ik een goede, formatieve les?
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Alles start met een goede voorbereiding en het valt of staat met de uitvoering. Je krijgt inzicht in wat een goede lesvoorbereiding van je vraagt en welke leerkrachtvaardigheden hier belangrijk voor zijn. Je wordt meegenomen in dat het allemaal niet moeilijk hoeft te zijn, maar dat je er wèl over moet nadenken.
__________________________________________________
Theoretisch: 3/4. Praktisch: 2/4
Spreker: Matthieu Gelissen
Ronde 1: Het formatieve proces in de klas / school voor betere resultaten.
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 1 t/m 8, coaches/IB-ers / instructional leaders en directeuren.
Wat is formatief handelen eigenlijk precies? En wat is het ook NIET? In deze workshop neemt 'formative assessment goeroe' Matthieu je mee wat deze verzamelterm precies inhoudt. Welke essenties zijn er voor je leerlingen in de klas en de school? Hoe implementeer ik zo’n formatief proces in school? Hoe bouw ik kennis en vaardigheden op bij leerling en leerkracht?
__________________________________________________
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Joyce van Kasteren
Ronde 1: Betrokkenheid verhogen met Lumio
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8.
Lumio is een GEWELDIGE online tool die je formatief kunt inzetten om de betrokkenheid van je leerlingen enorm te verhogen. Er zijn weinig tools die zó effectief, snel en makkelijk in te stellen zijn als deze. Joyce neemt je mee in haar ervaring en laat je de effecten zien op haar leerlingen. Joyce is in staat om jou op het puntje van je stoel te laten zitten en je zelf te laten ervaren. Ook krijg je na 11 april 100% toegang tot heel Lumio, helemaal gratis!
__________________________________________________
Theoretisch: 3/4. Praktisch: 2/4
Spreker: Louise Lichtendahl
Ronde 1:
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 1 en 2. Leerkrachten van andere groepen, coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Spelend leren ècht een plek geven op school, dat verdient elk kind! In deze workshop leer je dat dit juist heel goed samen kan gaan in een doorgaande lijn formatief handelen binnen jouw school. Kleuters zijn innovatief, creatief en hebben een enorme drang naar kennis en de wereld leren kennen. Ze durven nog fouten te maken. Geef je deze typische eigenschappen van kleuters een podium, dan komen ze in hun kracht en optimaal in de leerstand. Wil je dit leren begeleiden en sta je ervoor open dat kleuters zelf de motor mogen zijn van hun eigen ontwikkeling? Volg dan deze workshop. We besteden in deze workshop vooral aandacht aan assessments met kleuters en het stimuleren van eigenaarschap.
_________________________________________________
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Cherelle Bouwen
Ronde 2: Een formatieve voorbeeldles
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
In deze workshop doe jij mee aan een voorbeeldles. Dus: In een uur volg jij een formatieve les en maak je mee hoe zo’n les eruit kan zien. Door het mee te maken ervaar je het nut ervan en kunnen wij jou laten zien hoe de opbouw van zo’n les kan zijn. Ben je praktisch ingesteld: dan is deze workshop een must!
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Marleen Lapidaire
Ronde 2
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Leerkrachten van andere groepen, coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
In deze workshop krijg je mee welke vormen van feedback jij effectief in kunt zetten om jouw kinderen tot leren aan te zetten. Je krijgt praktische tips en voorbeelden van hoe je dit kunt inzetten in de klas. Wil jij starten met een positieve feedback cultuur in de klas? Volg dan deze workshop!
__________________________________________________
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Louise Lichtendahl
Ronde 1: Starten met succescriteria
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Bij formatief handelen horen succescriteria. Het leerdoel uitgeplozen in stapjes om tot een succes te komen! In deze workshop krijg je voorbeelden mee HOE je dit op kunt stellen met jouw leerlingen en wat de do’s en dont's zijn. Hoe werk je met kwaliteitsbesef in combinatie met succescriteria, zodat jouw leerlingen dit écht als hulpmiddel gaan gebruiken voor hun leerproces?
__________________________________________________
Theoretisch: 3/4. Praktisch: 2/4
Spreker: Matthieu Gelissen
Ronde 2: Implementeren, ontwikkelen en borgen van formatief handelen in je school.
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op kartrekkers in het team, IB-ers en directeuren.
Wat zou formatief handelen betekenen in de hele schoolcultuur? Hoe moet ik dit formatieve proces implementeren? Vanuit wetenschappelijk onderzoek wordt er gekeken welke scholen er het meest succesvol zijn en waarom. En 3x raden? De succesvolste scholen zijn de scholen met een formatieve leercultuur! Hoe kan je dat als kartrekker het beste begeleiden? Welke skills heb je daar zelf voor nodig? Volg deze workshop als jij de ontwikkeling en borging van deze cultuur belangrijk vindt.
__________________________________________________
Theoretisch: 3/4. Praktisch: 2/4
Spreker: Ben Endlich
Ronde 2: Leerdynamiek organsieren
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk.
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Leren gebeurt in de leerkuil. Daar moeten de kinderen het zelf doen en leren we op basis van feedback. Hoe organiseer ik dat leren, wat hebben de kinderen nodig en welke rol ligt er voor mij? Je krijgt zicht op de verschillende mogelijkheden die het leren effectiever kunnen maken.
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 3/4
Spreker: Laura van der Berg
Ronde 1: Mindset en groeitaal. De voorwaarden voor formatief handelen.
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 1 t/m 8. IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
De basisvoorwaarden om überhaupt tot leren te komen. In deze workshop neemt Laura je mee in mega praktische tips hoe jij je in dit schooljaar nòg meer kan richten op GROEI. Wat kan je aanpassen in jouw taal? Welke lessen kan je geven? Waar focus je je op tijdens de verwerking en de evaluatie?
__________________________________________________
Theoretisch: 4/4. Praktisch: 1/4
Spreker: Matthieu Gelissen
Ronde 3: Eigenaarschap en zelfregulatie
Voorkennis nodig: Je hebt al enige kennis over formatief handelen en wil leren over hoe je dit verder kan ontwikkelen in jouw school.
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 1 t/m 8, IB-ers en directeuren.
Je wordt eigenaar van je leren als je in staat bent om zelf de verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor je leren. Daarvoor is het ontwikkelen van zelfregulatie de basis. Zelfregulatie op het gebied van cognitie, metacognitie en motivatie. Wat kun je als leerkracht doen om op deze gebieden kinderen uit te dagen en te ondersteunen in hun ontwikkeling? In deze workshop krijg je zicht op wat zelfregulatie betekent, wat we willen bereiken met de kinderen en hoe we in de praktijk ontwikkeling kunnen stimuleren en begeleiden. Daarmee leggen we de basis om eigenaar te kunnen worden van je leren.
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Cherelle Bouwen
Ronde 3: Een sterke instructie geven
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Een belangrijk onderdeel van formatief handelen is (aan een deel van je klas!) instructie geven. Hoe doe je dat nu krachtig waardoor kinderen een STAP maken in hun leerproces? Nee, niet de opdrachten uitleggen, maar echt kinderen een stap verder brengen dan ze al konden. Cherelle neemt je mee in een gouden combi tussen EDI 2.0 en elementen van formatief handelen, zodat jouw instructie bij iedere les effectiever wordt!
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Een leerkracht uit de praktijk
Ronde 3: Formatief handelen in de praktijk
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Wanneer jij een reëel beeld wil van formatief handelen in de praktijk, kom dan naar deze workshop. Deze leerkracht is de afgelopen jaren getraind in formatief handelen en weet wat de ups en downs zijn van dit implementatietraject. Je hoort het effect op zichzelf, zijn leerlingen, het team en zelfs de ouders. Je krijgt échte beelden, verhalen en situaties te zien, zodat je weet wat je te wachten staat als je hiermee begint. Ook is er de mogelijkheid om al je vragen te stellen.
__________________________________________________
Theoretisch: 3/4. Praktisch: 3/4
Spreker: Ben Endlich
Ronde 3: De volgende stap om jouw leerlingen te laten floreren
Voorkennis nodig: Je hebt al eens een workshop / training gevolgd over formatief handelen en weet er theoretisch
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8 en kartrekkers in het team. IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Het bepalen van de juiste volgende stap in het leren is de basis van formatief onderwijs. Je bent afhankelijk van wat de kinderen laten zien en zult dus in de les steeds moeten schakelen. Hoe bereid ik me daarop voor? Wat nou als ze het al weten? Wat doe ik als het allemaal niet goed gaat? Is er instructie nodig? Hoe differentieer ik hier? In deze workshop krijg je inzicht in de vele beslissingen waar je als leerkracht voor komt te staan en hoe we daar mee om kunnen gaan.
__________________________________________________
Theoretisch: 2/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Marleen Lapidaire
Ronde 3: Verder met succescriteria
Voorkennis nodig: Je hebt al training gevolgd van Marleen over succescriteria of je wilt de next step zetten na 17 april.
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 3 t/m 8. Coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Jij hebt echt al vaker succescriteria uitgeprobeerd in je lessen. En jij wil verder uitgedaagd worden hoe je dit kan verbeteren om het leerproces echt meer centraal te stellen. Hoe zorg je ervoor dat kinderen dit er regelmatig bij pakken als hulpmiddel? Hoe pak je hierin door? Hoe kun je differentiëren? En wat volgt er NA het maken van de succescriteria?
__________________________________________________
Theoretisch: 1/4. Praktisch: 4/4
Spreker: Louise Lichtendahl
Ronde 3: Activerende, formatieve werkvormen bij kleuters.
Voorkennis nodig: Niet noodzakelijk
Deze workshop richt zich op leerkrachten van groep 1 en 2. Leerkrachten van andere groepen, coaches/IB-ers en directeuren zijn ook welkom.
Ervaar jij ook op school dat de bewuste kringmomenten met kleuters echt uitdagend en pittig kunnen zijn? Kom naar deze workshop en we zorgen ervoor dat kringen geen krengen meer hoeven zijn. Vanuit de voorwaarden voor betrokken kleuters in een kring gaan we aan de slag met leerdoelen en interactie. Hoe betrek je jouw kleuters bij de leerdoelen? Hoe zet je de nieuwsgierigheid om in DOEN? Welke werkvormen kun je inzetten hiervoor, dat krijg je allemaal mee in deze workshop! Het DOEN van de werkvormen staat hierin centraal, een lekkere actieve workshop dus!
_____________________________________
Disclaimer: Bij minder dan 10 aanmeldingen kunnen de workshops helaas niet doorgaan. Mocht je een workshop hebben gekozen die niet door gaat, wordt je daar tijdig van op de hoogte gebracht en word er plek gemaakt bij een andere workshop (ook al is deze vol)
Succesvol lesgeven voor het hele team!
Registratiewebsite voor Succesvol lesgeven voor het hele team!Succesvol lesgeven voor het hele team!info@aanmelder.nl
Succesvol lesgeven voor het hele team!info@aanmelder.nlhttps://www.aanmelder.nl/tcmlevent11apr
2025-04-11
2025-04-11
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Succesvol lesgeven voor het hele team!Succesvol lesgeven voor het hele team!0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekendeenvoudig evenementen organiseren
aanmelder.nl is de software partner voor evenementen.
Klik hier om de software te ontdekken.