VR in het funderend en hoger onderwijs

Van alle digitale leermiddelen, spreekt het gebruik van VR het meest tot de verbeelding. Met een headset op kun je je verplaatsen in ruimte en tijd, interactie hebben met virtuele personen, en het onmogelijke bekijken.

In zowel funderend als hoger onderwijs vindt VR steeds meer zijn plek. Tijdens ons symposium op 7 januari 2025 bekijken we voorbeelden van succesvolle VR toepassingen en gaan we met elkaar in gesprek hoe VR wel (of niet) bijdraagt aan het leersucces van docenten en van leerlingen.

Het wordt een mix van wetenschappelijke reflectie op de zin (en eventuele onzin) van VR in het funderend onderwijs en op de vraag hoe je een educatieve VR-toepassing ontwikkelt, en een aantal meer interactieve, waar mogelijk ‘hands-on’ presentaties, workshops of demonstraties.

De locatie is de Bibliotheek op de campus van de TU Delft. Genodigden en deelnemers zijn:

  • VO-bèta docenten in opleiding
  • VO-bèta docenten
  • Schoolopleiders en werkplekbegeleiders
  • Docenten TU Delft | Lerarenopleiding

Voorlopig Programma

14.00-16.00

Wetenschappelijk blok, gericht op onderzoek naar VR in educatie

16.00-18.00

Workshop blok, gericht op toepassingen, ook in het hoger en funderend onderwijs

18.00-18.45

Diner

18.45-19.30

Interactieve experiences met VR in de VR zone

19.30-19.50

Blik vooruit op toekomst: onderzoek en ontwikkeling inclusieve digitale geletterdheid

19.50-20.00

Afronding en vervolgafspraken