Workshops
Praktijksessie:
1. Samen werken aan leskwaliteit
Thorbecke Mavo
André Eikenboom (locatiedirecteur)
Eveline Frielink (docent biologie en mentor)
Hoe werk ik als leidinggevende samen met mijn team aan de verbetering van leskwaliteit?
André Eikenboom en Eveline Frielink vertellen over de manier waarop Thorbecke mavo met elkaar werkt aan het versterken van de leskwaliteit. Zo zijn lesbezoeken niet meer weg te denken, worden analyses van lesbezoeken op verschillende manieren benut en is er een norm opgesteld waar de school samen naar streeft. De school geeft een inkijkje in hoe zij als team leren en werken aan o.a. differentiatie in de klas en effectief feedback geven.
Praktijksessie:
2. Zicht op de ontwikkeling van leerlingen: de leerling centraal
Rotterdams Vakcollege de Hef
Anton Brand
Daniel 't Hooft
Hoe werk je als school samen met de leerling aan zicht op zijn/haar eigen ontwikkeling?
De Hef neemt je mee in de wijze waarop zij zicht op ontwikkeling van de leerlingen borgen in de school. Hoe zorg je dat de school zicht heeft op de ontwikkeling van leerlingen? Wie heb je daarvoor nodig en betrek je daarbij? De workshop gaat over de manier waarop je als leidinggevende stuurt op zicht op ontwikkeling en hoe je collega’s activeert in het gebruik van beschikbare informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: welke rol heeft de leerling zelf in dit proces?
Praktijksessie:
3. Leren van een kijkje in je eigen keuken: de interne audit
Thorbecke Nieuwekerk
Petra van den Berg (directeur)
BOOR Services
José Hofman (bestuursadviseur)
Hoe verloopt een interne audit en wat levert het onze school op?
Petra van den Berg (directeur) van Thorbecke Nieuwerkerk vertelt hoe een audit een waardevol kijkje in de eigen keuken oplevert, waar je als leidinggevenden van kan leren.
De workshop gaat over het doel en het verloop van een interne audit. Wat komt er allemaal bij kijken en wat is de rol van de leidinggevende(n)? Wat levert het de school op? Hoe benut je de audit om samen te leren?
Praktijksessie:
4. Kwaliteitscyclus: samen werken aan het beste onderwijs voor onze leerlingen
Scholengroep Nieuw-Zuid
Marvin Smale (rector scholengroep Nieuw Zuid)
Bram van Welie (directeur Hugo de Groot)
Melissa Goossens (onderwijsadviseur VO)
Hoe richt je de kwaliteitscyclus in en hoe maak je in samenwerking de vertaalslag naar uitvoering?
Marvin Smale, Bram van Welie en Melissa Goossens vertellen in deze workshop hoe zij met elkaar uitvoering geven aan de kwaliteitscyclus.
Hoewel de kwaliteitscyclus misschien niet direct gezien wordt als een inspirerend gespreksonderwerp en soms als tijdrovend wordt ervaren, leert de ervaring dat een kwaliteitscyclus veel kan brengen. Deze workshop gaat in op de kwaliteitscyclus en bijbehorende kwaliteitsactiviteiten, zowel op bestuurlijk niveau, scholengroepniveau als schoolniveau. Als scholengroep en school wil je de vertaalslag maken van een vastgestelde kwaliteitscyclus naar de uitvoering van zo goed mogelijk onderwijs aan onze leerlingen, maar hoe doe je dat nu eigenlijk? En wat zijn de ervaringen met het werken met een kwaliteitscyclus? In deze sessie nemen Marvin, Bram en Melissa je mee in de cyclische aanpak van scholengroep Nieuw Zuid.
Kennissessie:
5. Hoe data kan helpen bij kwaliteitsverbetering en schoolontwikkeling
Leren Verbeteren
Bas Wever (adviseur)
Hoe kunnen wij op school data-geïnformeerd werken aan kwaliteit en ontwikkeling?
Bas Wever van Leren Verbeteren deelt zijn ervaringen over hoe je beschikbare data kunt benutten en duiden. Wat zeggen die data nou eigenlijk? Hoe duiden we data op een goede manier? En, voor wie is welke data belangrijk en hoe ga je om met de verschillende behoeften op diverse niveaus? De workshop gaat zowel over het duiden kwantitatieve data, maar stipt ook kwalitatieve data aan. Hoe analyseren we deze data en benutten we het voor verbeteringen? De actualiteit rond de effecten van corona op het onderwijs wordt daarin meegenomen.
Praktijksessie: (alleen ronde 1)
6A. Hoe geef je leiding aan een herstelopdracht
Libanon Lyceum
Hilde Cadenau (rector)
Leren Verbeteren
Hans Sandtke (projectleider)
Vanuit een herstelopdracht op weg naar een voldoende: hoe pak je dat aan?
Hilde Cadenau vertelt als rector van het Libanon Lyceum wat haar rol en die van de andere leidinggevenden is tijdens het verbeterproces op weg naar een voldoende voor kwaliteitszorg. Hoe heeft het Libanon het proces vormgegeven? Waar liep de school tegen aan? Hans Sandtke deelt daarnaast ervaringen met verschillende soorten verbetertrajecten, van zeer zwakke scholen in diepe crisis tot scholen die op een enkel onderdeel aan verbetering moeten werken.
Aan geïnteresseerden wordt geadviseerd om vooraf deze brochure te downloaden:
De ingrediënten voor effectieve verbeterplannen
Kennissessie: (alleen ronde 2)
6B. Durftevragen
Leren Verbeteren
Hans Sandtke (projectleider)
Dorien Sluijter (adviseur)
Stel al je vragen over werken aan onderwijskwaliteit en over inspectietrajecten aan twee experts van Leren Verbeteren.
Hans Sandtke en Dorien Sluijter zijn als experts betrokken geweest bij talloze verbetertrajecten. Zij gaan ter plekke in op de vragen van deelnemers en putten uit een brede ervaring op dit gebied. Zij nemen daarin hun ervaring mee met diverse betrokken spelers in het krachtenveld rond onderwijskwaliteit en onderwijstoezicht.
BOOR studiemiddag VO
Registratiewebsite voor BOOR studiemiddag VOBOOR studiemiddag VOloes.sluiters@stichtingboor.nl
BOOR studiemiddag VOloes.sluiters@stichtingboor.nlhttps://www.aanmelder.nl/studiemiddag_vo
2021-02-16
2021-02-16
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
BOOR studiemiddag VOBOOR studiemiddag VO0.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Nog niet bekendNog niet bekend