website banner

Fysiek, sociaal en digitaal slaan handen in een voor een inclusieve stad!​​​​

We hebben elkaar steeds meer nodig. Steeds complexere opgaven vragen inzet en lef vanuit verschillende perspectieven. Perspectieven vanuit de hele hogeschool, van onderwijsinstituten en opleidingen tot kenniscentra en CoE’s. De komende jaren geven we hier vorm en invulling aan, zodat in 2028 meer dan een derde van onze studenten discipline-overstijgend onderwijs krijgt. 2028 pas? Laten we nu al beginnen om mogelijkheden tot samenwerking én interdisciplinair onderwijs te verkennen! Een stadswandeling is een, letterlijk en figuur, mooie eerste stap.

 

In haar Strategische agenda 2023-2028 benoemt Hogeschool Rotterdam vier maatschappelijke opgaven die belangrijk zijn voor de toekomst van onze regio. In de Uitvoeringsagenda 2024 roept de hogeschool haar onderwijsinstituten op om discipline-overstijgend onderwijs te ontwikkelen (zie figuur).

Bron: Hogeschool Rotterdam, Uitvoeringsagenda 2024 (samenvatting)

Momenteel verkennen onderwijsinstituten afzonderlijk de mogelijkheden om dit interdisciplinaire onderwijs, voor semester 6 in het bijzonder, via nieuwe leeromgevingen (zoals leergemeenschappen en leerwerkgemeenschappen) te ontwikkelen. Zo ontwikkelt IGO momenteel een Kennis- en Ontwikkelagenda en leerwerkgemeenschappen om zo vorm en invulling te geven aan opgavegericht onderwijs zoals benoemd in haar IGO-visie uit 2022. Ook binnen ISO wordt het huidige curriculum van Social work herzien en worden de eerste Learning Communities voorbereid rondom de thema’s zoals geformuleerd in de Kennis- en onderzoeksagenda. BIJ CMI is onderzoek en onderwijs al enige jaren gericht op het thema slimme en sociale stad en wordt nu de laatste hand gelegd aan de invulling van het opgavegericht onderwijs in semester 6 op dit thema.

Laten we deze ontwikkelingen niet afzonderlijk van elkaar doen, maar nu al verbindingen leggen om elkaar op thema’s te leren kennen in expertise en (gedeelde) ambities. En we zien al de eerste crossovers. Bijvoorbeeld de IGO-opgave ‘Leefbaarheid en inclusiviteit’ en het Social work-vraagstuk ‘Versterken van sociale samenhang’. Beide opgaven richten zich op onderwerpen als sociale samenhang, sociale infrastructuur, thuisgevoel en verbondenheid. Of neem de samenwerking tussen CMI en EMI rondom digitalisering in het sociaal domein ten behoeve van de sociale kwaliteit en bestaanszekerheid van bewoners. Of de samenwerking tussen CMI en IGO, waarbij met digitalisering in de gebouwde omgeving wordt gewerkt aan de digital twin van Rotterdam, biodiversiteit en vergroening van de stad.

Een stadswandeling met een nagesprek lijkt ons dé manier om elkaar te ontmoeten, een beginpunt om samen te verkennen hoe we opgavegericht onderwijs willen vormgeven op thema’s en inhoud waarmee we bijdragen aan het opleiden van professionals die interdisciplinair aan opgaven werken.

 

Wat              Stadswandeling door Rotterdam West in 3 groepen, aan de hand van de thema’s ontmoeting, toegang en veerkracht. Aansluitend een nagesprek.

Doel             1) ontmoeting: kennismaken met elkaar 2) bezinning: verkennen van interdisciplinair onderwijs en 3) verbeelding: dromen over een gezamenlijke toekomst.

Voor wie     Docenten, studenten en andere enthousiastelingen; van IGO, ISO, CMI en andere enthousiaste instituten en kenniscentra

Wanneer   Woensdagmiddag 12 juni 2024

Waar          14.45 Verzamelen Metrostation Marconiplein

                          15.00 Start wandelingen

                     16.00 Nagesprek in Kunst & Complex (Keileweg 28)

                     17.00 Afsluiting

Meld je nu aan via deze link