Thematafels & sessies
In het programma zijn interactieve thematafels en themasessies opgenomen. Aan de thematafels ga je in kleine groepen (9 personen) de diepte in. De sessies bieden aan meer mensen gelegenheid erbij te zijn. Een overzicht van de thematafels en de sessies is hieronder te vinden.
Ronde 1 13.30 - 14.15 uur
Ronde 2 14.30 - 15.15 uur
Thematafels
13.30 - 14.15 uur & 14.30 - 15.15 uur
1. Sport als katalysator voor drie maatschappelijke thema’s
De sportwereld maakt wereldwijd meer en meer maatschappelijke impact. Tegelijkertijd blijven ook veel kansen onbenut. ‘’Sport has the power to change the world’’, zei Nelson Mandela ooit, en niets is minder waar. Sophie Kustermans van onderzoeksbureau Markteffect neemt je mee door een aantal concrete voorbeelden en best practices van sporters of sportinstanties, die een succesvolle verbinding met de maatschappij hebben gevonden. Sport is dan geen doel, maar een middel om impact te maken.
Sophie Kustermans, Research Expert, Markteffect
2. Readification
In 2021 lanceerden De Leescoalitie en gameontwikkeaar Ubisoft gezamenlijk het initiatief Readification - een nieuwe vorm van leesbevordering waarin populaire games en hun fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen. Literatuur voor jongeren wordt succesvol gekoppeld aan populaire videogames en bijbehorende werelden in het kader van leesbevordering. Auteurs als Margje Woodrow en Ronald Giphart schreven speciale teksten voor het project, die zich afspeelden in de wereld van de game Assassin’s Creed Valhalla. Winnaar van de SponsorRing Brons in categorie Maatschappij en de SpecialismeRing Innovatie (editie 2021).
Pieter Doove, Gaming Consultant, The Invaders
Sharon Verdam, Marketing & Partnerships, CPNB
3. De kracht van een namegiving partner of is delen het nieuwe vermenigvuldigen met meerdere sterke partners? Sponsoring van de iconische Zesdaagse in Ahoy
De Zesdaagse van Rotterdam heeft in zijn 40-jarige historie verschillende titelsponsors gehad waarvan Rabobank (Rotterdam) nog altijd de bekendste is. De laatste jaren is Wooning (keuken en badkamers) titelsponsor, met als doel lokale naamsbekendheid op te bouwen.
Past een dergelijke sponsorstrategie nog bij een iconisch en prestigieus sportevenement? Of is een partnership van meerdere merken -die er mogelijk een korte termijnstrategie op najagen- een betere invalshoek om het evenement een extra boost te geven?
Zijn er wellicht nieuwe, innoverende sponsormodellen voor een historisch evenement als de Zesdaagse? Tijdens deze tafelsessie gaan we graag in gesprek met de experts om de vele mogelijkheden en ambities te bespreken.
Michael Zijlaard, Co-owner, Cycloo
Nathalie du Bruin, Manager Partnerships, Rotterdam Ahoy
4. De ambitieuze sponsorstrategie van het Mauritshuis. Hoe verleid je bedrijven tot co-creatie?!
Afgelopen jaar was het Mauritshuis succesvol in de co-creatie met partners, zoals bijvoorbeeld ’Bekijk het Mauritshuis met je oren’’ waarbij o.a. Goldband een lied schreef als inspiratie op een kunstwerk. Het Mauritshuis in Den Haag maakt 17e eeuwse kunst springlevend van Street Art in heel Nederland (Kunst op de Pui) tot Maurits&, een bijzondere avond met ontmoetingen en verhalen waarbij de gastdirecteur het voor het zeggen heeft. Wil je ook maatschappelijk bijdragen aan verbeelding en mensen stimuleren te kijken vanuit verschillende perspectieven? Kristel van der Linden vertelt wat de mogelijkheden zijn om samen op reis te gaan om tot harmonie te komen. Wie weet openen we samen de deuren in Minecraft of ontdekken we wat techniek kan betekenen? De verhalenschatkist biedt jou als merkeigenaar geweldige kansen voor associatie, nieuwe doelgroepen te verbinden en publiek te activeren.
Kristel van der Linden, Hoofd Business Development, Mauritshuis
5. Future Goals - From the ocean, for the future
Ajax en Sandals Resorts lanceerden Future Goals in mei 2022. Een programma voor kinderen dat voetbal stimuleert in de Caribbean. Met kleurrijke voetbaldoeltjes, op creatieve wijze gemaakt van visnetten uit de oceaan en plastic afval, is het programma in Curaçao inmiddels een half jaar onderweg. Deze tafelsessie bespreekt de totstandkoming van het partnership en de (lokale) impact die wordt gerealiseerd door het bundelen van de krachten.
Rianne van Zandbergen, Client Lead, One:Nil
6. Innovatie in boarding: Green Boarding Network. Het groenste rondje langs de velden
Hoe gaat de klimaat- en energiecrisis de economie en het sponsorlandschap bepalen? Dit is letterlijk een van de vragen die Sponsorreport zich in de aanloop naar het congres stelt.
Het Green Boarding Network (GBN) heeft als missie om sport betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen door sportclubs te helpen versneld te verduurzamen. GBN heeft de ambitie om, met behulp van het bedrijfsleven, de grootste sponsor te worden van de amateursport. Hoe? Door het, zonder upfront investering van de clubs, plaatsen van de innovatieve en gepatenteerde Green Boardings en Green Score Boards. Waarmee enerzijds een gezondere omgeving wordt gecreëerd om in te leven en te sporten en anderzijds een netwerk wordt gebouwd waardoor bedrijven, organisaties en merken gecentraliseerd toegang krijgen tot de amateursportvelden.
Je hoort welke impact gemaakt wordt voor sport en klimaat en hoe je als bedrijf, organisatie of sportclub kunt aanhaken bij deze missie.
Jasper Hunting, Partner, Green Boarding Network
Themasessies
1. Met #SameDream de harten van Nederland veroveren
13:30 - 14:15 uur
DHL Parcel heeft een uniek concept omarmd door zich te verbinden aan de Nederlandse nationale vrouwenteams voetbal, hockey, handbal en volleybal. Onder de naam #SameDream willen de vier sportbonden én DHL gezamenlijk hun ambities realiseren. De vier teams zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid en hebben voor sportieve successen gezorgd. Dat is een parallel tussen DHL en de vier bonden. DHL stond in 2014 bedrijfsmatig op hetzelfde niveau als deze damesteams sportief, de hockeydames even uitgezonderd. De reis die zij gemaakt hebben naar wie ze nu zijn, maakte DHL ook. Hoor hoe DHL met dit sponsorhip haar marktaandeel in C2C aanzienlijk wil vergroten.
Paul van den Acker, Marketing en Communicatie Directeur, DHL
Janske Delmée, Contract Manager Sponsorship, DHL
2. La Terraza op Lowlands: de nieuwe standaard in festivalactivatie
14:30 - 15:15 uur
In 2019 zocht Nespresso een merk activatie concept om de jonge, ‘millenial’ doelgroep het Nespresso merk en haar producten te laten ervaren en schreef hiervoor een grote pitch uit. Kumpany won de pitch en ontwikkelde ‘La Terraza’, een tasting experience, die in nauwe samenwerking met MOJO op Lowlands tot leven werd gebracht. Na het succes in het 1e jaar, is na 2 Corona jaren, dit jaar een nog succesvollere editie neergezet. Rozemarijn en Jasper gaan in de thema sessie oa dieper in op de totstandkoming en doorontwikkeling van het concept, hoe ze buy-in hebben gekregen bij het Zwitserse hoofdkantoor om dit te mogen pilotten in de Nederlandse markt, hoe de effectiviteit is gemeten, de kracht van de driehoek samenwerking tussen Nespresso, Kumpany & MOJO en welke kansen ze richting de toekomst zien.
Jasper Admiraal, managing director, Kumpany
Rozemarijn Dolman-Plante, Hoofd Marketing Communicatie & Media, Nespresso
Sponsorreport Jaarcongres 2023
Registratiewebsite voor Sponsorreport Jaarcongres 2023Sponsorreportsponsorreport@sportsmedia.nl
Sponsorreportsponsorreport@sportsmedia.nlhttps://www.aanmelder.nl/sponsorreport-jaarcongres-2023
2023-01-16
2023-01-16
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Sponsorreport Jaarcongres 2023Sponsorreport Jaarcongres 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
Rotterdam AhoyRotterdam AhoyAhoyweg 10 3084 BA Rotterdam Nederland