Workshops​​​​​​​​​

Workshop 1: E-mobiliteit – hoe schalen we de laadinfra door?

Steeds meer sectoren elektrificeren de mobiele voer- en werktuigen met als gevolg dat steeds meer doelgroepen behoefte hebben aan laadinfrastructuur om te laden. De afgelopen jaren is de laadinfrasector sterk ontwikkeld rondom snel laden en slim laden voor auto’s, taxi’s en bussen. Ook voor trucks gaan de ontwikkelingen snel. Echter, nu ook de bouwsector elektrificeert zorgt dat voor weer een extra doelgroep met een laadbehoefte. Voor al deze toepassingen is laadinfra nodig. Regie voeren op de verdere uitrol van de benodigde laadinfra is nodig om problemen voor te zijn.

We gaan het gesprek aan over hoe de laadinfrastructuur in Nederland zich moet doorontwikkelen om al deze doelgroepen te bedienen en het ruimtegebruik te beperken. Hoe zorgen we voor een goede menging van doelgroepen en dat er geen ongewenste verkeersstromen ontstaan? Hoe houden we rekening met netcongestie en waar kun je tegenwoordig nog een aansluiting krijgen om te laden? Het opschalen van laadinfra in Nederland is een complex vraagstuk en samen gaan we de uitdaging aan om te komen tot nieuwe oplossingen.

Niek van Onna van de gemeente Arnhem, onderzoekt vanuit de infrasector de laadbehoefte en ziet in Arnhem dat verschillende doelgroepen gebruik maken van dezelfde laadinfrastructuur. Hij zal toelichten hoe de gemeente Arnhem werkt aan een meerjarenstrategie om lokaal de laadinfrastructuur te organiseren waarmee verschillende doelgroepen bediend worden.

Anne Koudstaal van Watthub legt uit waarom een landelijk dekkend laadinfranetwerk noodzakelijk is. Hij zal een goed voorbeeld geven van de laadhub die Watthub in Geldermalsen heeft gerealiseerd waarmee ze verschillende doelgroepen bedienen en delen waarom opschaling essentieel is, evenals de barrières die hij ziet voor de realisatie hiervan.

Marcel den Hartog van Rijkswaterstaat geeft inzicht in de lessen die zijn getrokken uit het programma ‘Stopcontacten op het land’, de verzorgingsplaats van de toekomst. Hij zal bespreken wat de visie van het rijk is op de ontwikkeling van laadhubs langs de hoofdwegen en welke rol zij spelen op het organiseren van de netaansluiting daarvoor.

Workshop 2: Energiehubs en toolbox voor bedrijventerreinen. Data, open source, contractvormen en praktijkvoorbeelden.

We geven een update over energiehubs, bedrijventerreinen en ven in de stand van zaken op het gebied van Ehubs, bedrijventerreinen en maken de link met ontwikkelingen rond data en digitalisering. Met verschillende stakeholders, beleidmakers en de markt, voeren we het gesprek over de routekaart Ehub, data en interoperabiliteit. We sluiten af met een praktijkverhaaen gaan in op wat is bereikt, wat is geleerd en we kunnen opschalen.

Workshop 3: Slimme energiediensten in woningen en woonwijken.

Rob Martens van Netbeheer Nederland bespreekt de ‘actieagenda netcongestie laagspanningsnetten’. Welke beleidsmaatregelen staan op de agenda om efficiënter gebruik van het net te bevorderen? En wanneer worden deze maatregelen doorgevoerd? Vervolgens staan we stil bij de cruciale rol die elektrisch vervoer kan spelen in het tegengaan van netcongestie.

Bob Niesing van Kia licht toe hoe zij elektrische auto’s integraal onderdeel willen maken van het energiesysteem. Het Zuid-Koreaanse bedrijf introduceerde onlangs de EV9 met ingebouwde bidirectionele laadtechnologie. Tot slot kijken we naar de relatie tussen de warmtetransitie en netcongestie.

Gijs Linthorst van Linthorst Techniek spreekt over de energiecentrale met grote warmtebuffer die zij momenteel in Veenendaal-Oost bouwen. De all-electric centrale gaat 930 woningen van warmte, koude en warm tapwater voorzien. Dat doen zij zonder het elektriciteitsnet extra te belasten, doordat ze gebruik maken van een capaciteitsbeperkend contract.

Tot slot gaan de sprekers met elkaar én de zaal in gesprek over de mogelijkheden en voorwaarden om de inzet van energieflexibiliteit in de gebouwde omgeving snel op te schalen.