Online evenementen zijn niet nieuw, maar toch kostte het tijd voor event managers om op zoek te gaan naar een lange-termijn oplossing tijdens de covid-crisis. Presenteren op een virtueel evenement is anders dan bij een fysiek evenement. De kans is groter dat de deelnemer wordt afgeleid, niet meer oplet of het evenement verlaat.
Als presentator is het van groot belang om de aandacht van de deelnemer te behouden en de ervaring te vergroten door een effectieve presentatie neer te zetten. Wij leggen je 5 manieren voor om je online presentatie op te laten vallen en de aandacht te grijpen.
Behandel per slide één onderwerp of inzicht. Het laatste wat je wil is dat deelnemers de presentatie niet kunnen lezen en deze dus ook niet kunnen begrijpen.
Door de tekst te minimaliseren en slecht één inzicht te behandelen behoud je het kijkplezier van de deelnemer. Bovendien geeft je dit de mogelijkheid om de slide mondeling toe te lichten en zal de deelnemer beter luisteren.
Volgens onderzoek, zouden mensen in 3 seconden een slide moeten kunnen lezen en begrijpen.
Het ontwerp van je virtuele presentatie speelt een grote rol in het genereren van aandacht en interesse. Een rommelige of drukke slide kan dit niet voor je doen.
Kies een kleurenthema van hoog contrast en font de die leesbaarheid van de slides vergroot. Je kunt spelen met font groottes en kleuren om belangrijke details beter in kaart te brengen. Maak gebruik van bullet points en kernwoorden zodat de deelnemer de tekst snel kan scannen.
Houd in gedachten dat de presentatie bekeken wordt op een digitaal scherm i.p.v. een scherm projector.
Als er een element is dat je presentatie van saai naar interessant kan trekken, dan zijn het wel beelden. Afbeeldingen, iconen of statistieken, etc zorgen ervoor dat de deelnemer de informatie sneller en beter opslaat. Maar, gebruik geen beelden om je slides mooier te maken. Zorg er wel voor dat ze blij het verhaal passen.
Een andere manier voor meer interactie met de deelnemer is het plaatsen van animatie en video in je presentatie. Je kunt dit gebruiken om bepaalde aspecten van je presentatie te benadrukken. Het idee is om de aandacht te pakken, het publiek een bepaalde kant op te laten kijken en iets toe te voegen aan het verhaal.
Gebruik dit niet bij elke slide, dat is teveel van het goede. Hier zal het publiek teveel prikkels van krijgen en niks mee krijgen van de presentatie. Dus gebruik het waar het kan. Bij slides waar de informatie meer context nodig heeft of wanneer je een hoop data presenteert.
We willen dat er bij een virtuele presentatie gediscussieerd wordt. De beste manier om de kijker te betrekken is een interactieve presentatie. Dit kun je op 4 manieren doen:
Als het evenement plaatsvindt op een online event platform, dan zullen sommige features al beschikbaar zijn. Tools zoals Q&A, chat, polls en survey’s zullen je helpen om de event ervaring te personaliseren en feedback te verzamelen.
Na al het promotiewerk, is het belangrijk dat je de belofte nakomt. Volg deze 5 tips voor je virtuele presentatie en val op! Besteed hier genoeg tijd om het te perfectionaliseren. Je online presentatie maakt het evenement tot een succes.
Veel plezier met presenteren!