Showcases
Read time: 4 minutes

Interview met Merijn van Solarplaza: Mijn eerste online event

Toen de maatregelen rondom het COVID-19 van kracht gingen, zat het team van Solarplaza met hun handen in het haar. Bij het bedrijf, dat wereldwijde evenementen organiseert in de duurzame sector, stond begin april één van de grootste evenementen van het jaar gepland. SAM NA ontvangt jaarlijks vele professionals in de duurzame sector over de hele wereld. Solarplaza wilde toch waarde bieden aan de genodigden van het evenement en ging snel op zoek naar een alternatief en nam contact op met Event Insight. In enkele weken kwam Let’s Get Digital tot stand, waardoor het evenement toch deels door kon gaan. Merijn vertelt over zijn ervaring met het online platform en wat hij heeft geleerd van zijn eerste online evenement ooit.

COVID-19 dwingt ons om te innoveren

De overstap naar virtuele evenementen kwam uit de lucht vallen. Merijn is echter al jaren overtuigd van virtuele evenementen en wordt dan ook enthousiast van de nieuwe ontwikkelingen in de markt. Merijn vertelt; “COVID-19 dwingt ons om te innoveren. We moesten heel snel schakelen! Binnen een maand moest alles worden onderzocht, uitgebouwd en uitgewerkt. De digitale evenementenwereld is in een stroomversnelling geraakt. De mogelijkheden zijn eindeloos. In het begin was het heel onzeker en nieuw, maar we merken dat iedereen langzaam gewend raakt aan alle veranderingen.” Lachend vertelt hij over de afgelopen weken en hoeveel energie hij krijgt van alle nieuwe ontwikkelingen binnen de digitale evenementen. “We worden gedwongen om innovatief te zijn. In deze tijd zien we pas hoe snel nieuwe zakelijk initiatieven tot stand kunnen komen, waaronder de samenwerking met Let’s Get Digital. SAM NA is voor ons een belangrijk evenement dat plaatsvindt in Oakland. Het evenement kon helaas niet doorgaan en toen zijn we op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. We wilden mensen toch een appeltje voor dorst bieden,” vertelt Merijn. “Het evenement zal plaatsvinden wanneer het weer mogelijk is, maar voor nu wilden we laten zien dat we echt nog steeds voor onze klanten bezig zijn, dus gingen we op zoek naar alternatieve mogelijkheden.”

Elke developer kan een platform neerzetten,

maar niet elke developer

kan je partner zijn

Samen sta je het allersterkst

Jullie zijn het eerste bedrijf dat gebruik maakt van Let´s Get Digital, dat is best gewaagd! “Jazeker, maar de samenwerking bevalt heel goed. Het is een bedrijf dat ervoor openstaat om samen de volgende stap mogelijk te maken, met je meedenkt en openstaat voor verandering. Dat is iets heel unieks en voor ons ook zeker een meerwaarde. Elke developer kan een platform neerzetten, maar niet elke developer kan je partner zijn. Dit vinden wij voor onze lange termijn visie heel belangrijk. Wanneer wij 10 keer zo hard rennen, rennen zij 10 keer zo hard mee. Samen sta je het allersterkst.”

Wat was de indruk van de deelnemers? “De algehele reactie was zeer positief. Een ruime meerderheid vond dat er daadwerkelijke een meerwaarde was gecreëerd, en dat is de basis van ons evenement. De overige groep kwam niet door het inlogproces heen of kon niet alles vinden.”

Ultieme gebruikerservaring

“De vorige keer hebben wij in drie dagen een evenement neergezet, dus hier valt nog een verbeterslag in te maken. Van de feedback die wij hebben ontvangen hebben wij geleerd. Het programma wordt namelijk geoptimaliseerd en er komt een duidelijke handleiding met alle functionaliteiten. Wij willen het publiek echt meenemen in het evenement en activeren om mee te doen voor de ultieme gebruikersbeleving.

Nu is natuurlijk de grote vraag, gaan jullie verder met het organiseren van online events? “Jazeker! We gaan absoluut verder met het organiseren van online events. We willen de volgende stap maken: hoe kunnen we nog meer waarde toevoegen aan de community? Wij zijn bezig met het optimaliseren van het online programma om de bezoeker de beste beleving te geven. Ook in deze tijd willen we de markt blijven ondersteunen om een positieve bijdrage te leveren aan het versnellen van de duurzame energietransitie.

Online evenementen in de toekomst

Er wordt al veel gesproken over meer hybride evenementen in de toekomst. ´´Wij geloven in de toekomst van digitale evenementen en wij zullen deze ook zeker blijven integreren in onze strategie. De mogelijkheid om overal ter wereld een event te kunnen hosten is natuurlijk heel gaaf. De combinatie deels fysiek en deels online spreekt de meeste bedrijven aan. Er ontstaan hierdoor nieuwe kansen voor evenementen in een nichemarkt, die anders niet benut zouden worden. Het maakt ons allemaal flexibeler dan je ooit zou durven dromen. Zelfs in tijden waar samenkomen onmogelijk leek resulteerde social distancing juist in virtuele verbindingen en ontstond daarmee een nieuwe mogelijkheid om op een unieke wijze waarde toe te blijven voegen binnen onze markt.

 

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.