Een van de moeilijkste dingen om te bepalen bij een online evenement is de ticketprijs. Vraag je dezelfde prijs als bij een fysiek evenement of minder? Het nadeel van online is dat mensen verwachten dat dit gratis hoort te zijn. Als online ondernemers weten wij dit als geen ander. Dit is natuurlijk niet terecht. Er gaat tenslotte een hoop werk zitten in het ontwikkelen van online producten en ook in online evenementen. Of zijn er andere manieren om omzet te genereren? Zoals veel grote online spelers dit al doen? We nemen je mee in het bepalen van de juiste ticketprijs voor je online evenement.
Net als bij elk ander evenement moet je berekenen wat de ideale ticketprijs is. Omdat je geen historische data hebt om conclusies uit te trekken, moet je voorzichtig de kosten in kaart brengen. Kosten voor de spreker, entertainment, het event platform, technische en productie kosten, ga zo maar door. Aan de hand van de kosten kun je de ticketprijs bepalen. Daarnaast is je doel van groot belang. Wat wil je bereiken met het evenement. Naamsbekendheid vergroten, sales verbeteren of nieuwe leads genereren? Aan de hand van je doel kun je echt bepalen welke prijs bij jouw evenement past.
Kijk naar online trainingen die gerelateerd zijn aan jouw business. Welke prijzen hanteren zij? Stel een korte training van een dagdeel kost 350 euro. Als jouw evenement 10 uur duurt en extra voordelen met zich meebrengt kun je twee keer zoveel vragen. Dit is uiteraard een voorbeeld, maar het illustreert hoe je te werk kunt gaan bij het maken van een benchmark. Het laat je zien wat de doelgroep bereid is om te betalen voor specifieke kennis, sprekers of andere voordelen.
Je kunt ervoor kiezen om verschillende tickets aan te bieden. Nu je evenement is verplaatst naar een online omgeving, betekent dat niet dat je geen extra’s kunt aanbieden. Dit kunnen onderdelen van het evenement zijn, maar ook incentives die per post verstuurd worden.
Omdat virtuele evenementen nog redelijk nieuw zijn, raden we aan om je eerste evenement gratis of goedkoop aan te bieden. Zo kunnen mensen eerst vrijblijvend ervaring opdoen en zullen ze bij het tweede evenement eerder een ticket aanschaffen. Toch? Nee, zo zit het niet. Vergeet niet dat jouw merk of evenement waarde heeft en je levert de deelnemers een waardevolle ervaring.
Door het evenement gratis aan te bieden, geef je juist waarde weg. De opkomst van bijvoorbeeld Netflix en YouTube hebben voor een revolutie gezorgd in hoe het publiek content waarneemt. Mensen betalen graag voor kwalitatieve content van hoog niveau. Als jij de juiste waarde biedt, zullen deelnemers het vanzelfsprekend vinden om te betalen voor het deelnemen aan het evenement. Bovendien weet je zeker dat je het juiste publiek trekt.
Een ander idee is om deelnemers te laten betalen voor specifieke onderdelen. Deelnemen is gratis en voor specifieke sessies moeten ze een ticket kopen. Zo kunnen ze zelf kiezen welke sessies ze willen bijwonen en welke niet.
De digitale wereld geeft veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld affiliate marketing. bol.com is hier een mooi voorbeeld van. Zij stellen hun platform open voor andere online shops om spullen te verkopen. Bij elke aankoop krijgt bol.com een kleine toelage. Een digitaal platform geeft ook de mogelijkheid om advertenties te plaatsen. Verkoop banners of andere advertentie plekken aan potentiële sponsoren. Naast advertising kun je ze promoten via sprekers, presentaties, Q&A secties en meer.
Door de pandemie is de evenementenbranche in een situatie belandt die niet altijd even vertrouwd voelt. Dit is zonde. Online biedt zoveel mogelijkheden, maar de gedwongen situatie zorgt voor een slechte start. Andere branches en vakgebieden hebben de switch naar online allang gemaakt, maar dit ging volledig organisch en er ging jaren overheen. In een markt waar zowel de organisator en deelnemer zich ineens moet aanpassen en online als alternatief te zien. is het niet vanzelfsprekend om dezelfde ticketprijs te hanteren als voor een fysiek evenement.
Een andere strategie kan zijn om de prijs te verlagen door meer deelnemers aan te trekken en uiteindelijk een sterkte ROI neer te zetten. Een voordeel van online is dat er eigenlijk maximale capaciteit is. Je kunt dus meer tickets verkopen zonder dat de kosten (nauwelijks) verhogen. Je bereik is groter en daardoor gaat de kost-per-deelnemer omlaag.