Online Events
Read time: 4 minutes

7 redenen om je volgende event hybride te maken!

Na twee jaren, die voornamelijk gevuld werden met online events, zijn we dolblij om elkaar weer echt te kunnen ontmoeten. En dan bedoelen we natuurlijk op een fysiek event. Binnen de branche heeft er echter een ware professionaliseringsslag plaatsgevonden. Niet alleen in online events, maar ook in de organisatie van hybride evenementen. In dit artikel duiken we specifiek in de kansen die hybride events bieden voor eventorganisatoren en hebben we de belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet.

Maar eerst: wat is een hybride event?

Een hybride event is de combinatie van een on- en offline event in één. Enerzijds heb je een fysieke eventlocatie met bijvoorbeeld sprekers, gasten, verschillende sessies én – vermoedelijk – lekkere hapjes en drankjes. Anderzijds heb je een online publiek, die bijvoorbeeld middels een online event platform en live streaming, het event ook bijwoont en beleeft vanuit huis.

Bij de organisatie van een online evenement komen weer hele andere dingen kijken dan bij een offline event. Beide hebben voor- en nadelen. Een hybride evenement benut de sterke kanten van beide en zorgt zodoende voor de volgende grote voordelen:

Je Online- of hybride event organiseer je met Event Platform

Organiseer jij een online of hybride evenement? Grote kans dat je een event platform nodig hebt. Integreer met gemak een livestream en koppel het platform aan andere aanmelder.nl producten om meer te leren over het succes van je event. Ga naar Event Platform.

Meer over Event Platform

#1 Je zet je bezoekers centraal

Een hybride evenement is eigenlijk heel doelgroepgericht. Je laat de keuze immers over aan de bezoeker. Wanneer hij of zij een drukke agenda heeft, of bijvoorbeeld gezinsleven en werk moet balanceren, levert een bezoek aan jouw event geen overbodige stress op. Men kan deelnemen op een wijze die bij hen past, waardoor ze zich het meest op hun gemak voelen en zich volledig kunnen focussen op het event.

 

#2 Een grotere opkomst en meer bereik

In tegenstelling tot een fysieke locatie met een beperkt aantal plaatsen, biedt een goed online event platform vrijwel onbeperkte ruimte of in elk geval meer capaciteit. Daarnaast is reisafstand geen factor bij de beslissing om deel te nemen aan jouw event. Door het event hybride te maken kun je zo dus een groter bereik realiseren.

#3 Versterk de interactie

We hebben allemaal een beeld bij de niet optimale interactie tijdens, bijvoorbeeld, een online vergadering. Mensen kunnen thuis sneller worden afgeleid. Een hybride event biedt echter ook enorme kansen voor interactie. Voor veel mensen is het stellen van vragen bijvoorbeeld laagdrempeliger en prettiger online dan offline. Je hoeft immers niet op te staan in een zaal en te wachten tot de microfoon naar je toe komt om een vraag te stellen. Zo leiden online event varianten vaak al snel tot meer interactie met je publiek.

Tip: Regel een goede livestream. Het gebruik van meerdere camera’s, die de spreker(s) automatisch volgen, zorgen bijvoorbeeld voor dynamischer beeld en houden de aandacht van de kijker langer vast.

#4 De kosten zijn beheersbaar

Helaas. Een hybride event is niet goedkoper dan een offline event. Je organiseert immers twee evenementen tegelijkertijd: een on- en offline variant. Desondanks zijn de kosten voor een online variant vaak lager dan bij de offline variant. Je hoeft immers geen extra zaalcapaciteit te huren of eten en drinken te verzorgen voor deze gasten.

#5 Realiseer meer inkomsten

Hybride evenementen bieden ook kansen voor meer inkomsten. Je hebt immers een groter bereik! Dergelijke voordelen zijn erg interessant voor – bijvoorbeeld – sponsoring en kunnen jouw organisatie dus mogelijk extra inkomsten opleveren.

#6 Genereer interessante inzichten en data

Eén van de grote voordelen van een online event is data. Je kunt zo veel meer interessante inzichten en data genereren over je bezoekers en hun deelname aan het event. Bij een hybride evenement kun je data verzamelen over de online bezoekers én deze combineren met mogelijk kwalitatieve inzichten van je fysieke publiek.

#7 Het event gaat ook naderhand door

Voor een hybride event regel je het liefst niet alleen een goede livestream, maar ook een effectief, online event platform. Zo kun je professionele opnames delen met je bezoekers. Dit is heel waardevol.

Je bezoekers kunnen bijvoorbeeld (delen van) de sessies terugkijken en de content opnieuw bekijken. En zo blijven de onderwerpen leven – ook na het event. Ook kun je de content die je zo hebt geproduceerd achteraf delen met je publiek voor een langere binding. En die mooie beelden? Die kun je eventueel weer inzetten ter promotie van je volgende event.

Meer informatie?

Twijfel je over de juiste vorm voor jouw volgende evenement: fysiek, online of hybride? We staan graag voor je klaar! Ook hebben we diverse producten die helpen om jouw hybride evenement tot een nóg groter succes te maken. Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Events streamen naar een groter publiek?

Wil je je event streamen naar een groter publiek? Probeer dan Event Streaming en zet binnen no-time een professionele livestream op. Onze slimme software zorgt er niet alleen voor dat de beelden de aandacht trekken van de kijker, maar ook deze vasthoudt. Meer weten? 

Ontdek Event Streaming