Event promotie is een standaard onderdeel bij het organiseren van een evenement. Zonder promotie weet je doelgroep het evenement tenslotte niet te vinden. Het vinden van de juiste boodschap en promotiekanalen kan nog wel eens een uitdaging zijn. Je hebt een flinke dosis creativiteit nodig en de juiste strategie om je budget zo goed mogelijk te spenderen.
Om je te inspireren voor je volgende evenement hebben wij onze favoriete promotie ideeën op een rij gezet.
1. Early-Bird registratie
Een geweldige manier om deelnemers eerder over de streep te trekken is het verstrekken van early-bird korting. Bovendien geeft je het een idee hoe groot de interesse is in het evenement. Werkt de huidige promotiestrategie of moet je bijsturen?
2. Banners
Organiseer je een lokaal evenement of werk je vanaf een mooie locatie? Promoot je evenement dan door banners te plaatsen aan de buitenkant van het kantoor.
Is dit niet mogelijk? Neem dan eens contact op met lokale reclame aanbieders en ontdek wat er mogelijk is.
3. Een creatieve landingspagina
De landingspagina is de plek waar potentiële deelnemers informatie vinden en zich registreren. Het is belangrijk om indruk te maken en het registratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Plaats hier alle relevante informatie over het evenement en een directe CTA (call-to-action) knop naar de registratie.
4. Plaats een registratie button in promotievideo’s
Heb je een promotievideo gemaakt of een aftermovie van voorgaande evenementen? Plaats dan in deze video een CTA button naar de registratie van het nieuwe evenement. In YouTube kun je de video bewerken in de studio.
5. Gebruik verschillende content kanalen
Creëer sterke inhoudelijke content ter promotie van je evenement en vraag sponsoren, investeerders en andere belanghebbende om deze content te delen op hun eigen kanalen.
Neem contact op met branche websites met een groot bereik binnen de doelgroep om ook de content te delen.
6. Gebruik Marketing Automation
Je doelgroep uitnodigen per e-mail is natuurlijk altijd een goed idee. Marketing automation gaat net even een stapje verder. Hierbij kun je reageren op de actie van de ontvanger. Stuur bijvoorbeeld een follow-up mail naar ontvangers die de mail hebben geopend en de website hebben bekeken, maar zich niet hebben geregistreerd. Deze groep heeft interesse getoond in het evenement en dit biedt veel kansen!
7. Neem deelnemers mee op social media
Neem (potentiële) deelnemers mee in de voorbereiding van het evenement op social media. Deel sneak-previews, kondig sprekers aan en laat het decor alvast zien. Maak deelnemers enthousiast over het evenement door ze alvast mee te nemen in de reis naar het evenement toe.
8. Retargeting op social media
Veel mensen spenderen een hoop tijd op social media. Dit is algemeen bekend. Maak hier gebruik van door gebruikers te targetten. De kans is klein dat een gebruiker bij het zien van één post, zich direct zal registreren. Retargeting is een fantastische manier om gebruikers eraan te herinneren dat ze zich nog niet geregistreerd hebben.
9. Zoek naar communities
Social media groepen en communities zijn plekken waar gebruikers met dezelfde interesse zich verzamelen. Zit jouw doelgroep hier ook? Vraag dan om deel te nemen en deel je content ook hier.
Let op: reclame wordt vaak niet gewaardeerd in deze groepen. Zorg er dus voor dat je niet commerciële content deelt en deelneemt aan het gesprek.
10. Organiseer een take-over
Neem het social media kanaal van een stakeholder – met de juiste doelgroep – over voor een bepaalde tijd. Deze take-overs zijn erg populair op instagram en komen regelmatig voorbij. Of laat een influencer jouw social media kanalen overnemen voor een dag.
Event promotie strategie
Natuurlijk kan een event promotie strategie niet ontbreken. Leg van te voren vast welke content je wilt delen, welke kanalen je wilt inzetten en bepaal de tijdlijn die hierbij past. Sterke promotie bevat sterkte content die opvalt. Vraag ook je stakeholders om hieraan bij te dragen en deze te delen in hun eigen netwerk. Dit zorgt ervoor dat de boodschap van jouw event nog sterker naar voren komt. om de inhoudelijke boodschap te versterken en deze ook te delen in hun eigen netwerk.