Stel je eigen programma samen


Benieuwd naar wat er allemaal te beleven is? Bekijk alvast het programmaoverzicht hieronder en stel je eigen route samen. Bij binnenkomst ontvang je een persoonlijk exemplaar – handig om mee te nemen én om niets te missen!

Onder dit programma vind je aanvullende informatie over de verschillende workshops, lezingen en ateliers die je die dag kunt volgen. 

Auditorium

1. Presentatie onderzoek Thuis in Taal Thuis
Voor: Iedereen
Door: Martine van der Pluijm, grondlegger Thuis in Taal en lector bij Hogeschool Rotterdam

Hoe kun je taalonderwijs beter verbinden met de thuissituatie van jonge kinderen? Martine van der Pluijm deelt inzichten uit recent onderzoek naar de aanpak Thuis in Taal. Ontdek hoe je met een contextuele blik kijkt naar taalontwikkeling, inspeelt op gezinsroutines en met voorbeeldgedrag bijdraagt aan ouder-kindinteracties. Met praktische voorbeelden leer je hoe je school en thuis dichter bij elkaar brengt – en wat dat oplevert voor kinderen, ouders en professionals.

2. De rol van natuur in de taalontwikkeling van jonge kinderen. 
Voor:
Professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs
Door: Jannette Prins

Als kinderen in de natuur spelen, praten ze meer. De natuur ondersteunt hun spel, maakt ze onderzoekend en creatief, en dat hoor je meteen terug in hun taal. In deze lezing vertelt Jannette Prins over haar onderzoek waarin duidelijk werd welke aspecten van spelen in de natuur zorgen voor rijk taalgebruik. En ook hoe je daar als Thuis in Taal enthousiasteling gebruik van kunt maken. De natuur maakt kinderen nog meer thuis in taal!

Lokaal D0.220

1. Een kijkje in de keuken. Concrete handvatten en inspiratie uit de praktijk van een Rotterdamse basisschool
Voor:
Professionals in de onderbouw
Door: Hozan Khalid (Co-coach en procesbegeleider Thuis in Taal) en Jasper Hoekstra (Leerkracht groep 1-2 van De Wilgenstam)

In deze workshop gaan we aan de slag en bespreken we, vanuit ervaringen en voorbeelden uit de groepen 1 en 2 van basisschool De Wilgenstam in Rotterdam, hoe we de samenwerking met ouders kunnen verbeteren en een rijke taalomgeving creëren met hulp van de aanpak Thuis in Taal. Na afloop van de workshop heb je concrete handvatten en inspiratie en heel veel nieuwe ideeën om ook in jouw praktijk hiermee aan de slag te gaan. Het succes van de aanpak op de Wilgenstam? Dat is de professionele leergemeenschap waarin we samen bouwen, in de peuter- en kleutergroepen, aan wat werkt met ouders in deze context. We vertellen je graag hoe we dat doen!

2. Gezocht: Superhelden Jonge Kind. Maak kennis met deze master. 
Voor: Professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs
Door: Marchien van Marle, Anneke Veraart, Jiska Jansen en Jennifer Timmer

Wil jij je inzetten voor betere ontwikkelkansen voor jonge kinderen? Ervaar dan hoe je met behulp van de Master Jonge Kind niet alleen zelf maar ook je collega's meeneemt in kansrijke ontwikkeling voor ieder kind. 

Lokaal D0.200

1. Thuistalen en -culturen zichtbaar maken binnen de kinderopvang
Voor: Professionals in de kinderopvang
Door: Sylwia Stawarz (Manager kwaliteit kinderopvang) en Fatma Yilmaz (Manager kinderopvang)

In deze workshop ga je vooral zelf aan de slag en in gesprek met je collega’s. Er is op verschillende tafels van alles te zien: foto’s, talen, boeken, muziekinstrumenten, spelletjes en nog veel meer. Met de vragen op elke tafel word je vervolgens aan het denken en uitwisselen gezet: wat zou jij in de praktijk willen brengen? Wat doet je collega al? Ook vertellen Sylwia en Fatma over de praktijk in hun kinderopvangorganisatie en nodigen zij je uit om meer te vertellen over jullie ervaringen. Je gaat naar huis met verschillende ideeën voor in de groep, in jullie gebouw en voor de communicatie met jullie ouders.

2. Samenwerken met ouders van nieuwkomers. Inspiratie, kennis en ervaringen
Voor:
Professionals op nieuwkomersscholen
Door: Jaimy Ottevanger (Leerkracht op een nieuwkomersschool en procesbegeleider Thuis in Taal)

Het belang van samenwerken met ouders is duidelijk, maar in de praktijk van het nieuwkomersonderwijs kan dit toch een uitdaging vormen. Verschillen in taal en cultuur maken dat ouders soms lastig bereikbaar en minder betrokken lijken. Maar is dit wel zo?

In deze workshop verkennen we hoe we een sterke partnerschapsrelatie met ouders van nieuwkomers kunnen opbouwen. Door middel van praktische voorbeelden en interactieve werkvormen ontdekken we hoe we de samenwerking met ouders kunnen versterken en benutten. Wat brengen deze ouders wél mee? Hoe kunnen we de samenwerking vormgeven zonder gedeelde taal? Samen reflecteren we op onze visie m.b.t. het samenwerken met ouders binnen deze groep en onderzoeken we de mogelijkheden.

Lokaal D1.220

1. Maak kennis met Thuis in Taal.
Voor:
Iedereen die meer wil weten over de aanpak Thuis in Taal 

Door: Anne Bos (Projectleider Thuis in Taal) en Gerry Dijkstra (Leerkracht groep ½ op KC Noord in Delfzijl)

IWil je meer weten over de aanpak Thuis in Taal? Projectleider Anne Bos neemt je mee in het verhaal achter deze werkwijze, die samen met leraren en ouders is ontwikkeld tijdens onderzoek van Martine van der Pluijm. Centraal staat de rol van de thuistaalomgeving in de ontwikkeling van jonge kinderen. De aanpak in zeven stappen wordt inmiddels op zo’n honderd (voor)scholen toegepast. Leerkracht Gerry Dijkstra deelt hoe zij dit afgelopen jaar in groep 1/2 in de praktijk bracht. 

2. Thuis in Taal in jouw gemeente. Wat is daarvoor nodig?
Voor:
Beleidsadviseurs gemeente, directies/management van onderwijs en/of kinderopvang
Door: David Kranenburg (Directeur Actief Ouderschap) en Monique Swagemakers (VVE-coördinator bij gemeente Woensdrecht)

Wil jij binnen jouw gemeente, school of kinderopvang aan de slag met Thuis in Taal? In deze interactieve workshop ontdek je wat er nodig is om deze succesvolle aanpak lokaal te implementeren en duurzaam te borgen. We nemen je mee langs de bouwstenen van een sterke samenwerking tussen gemeente, onderwijs, kinderopvang en netwerkpartners en bespreken hoe je samen voor draagvlak, financiering en een blijvende impact op de samenwerking met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van kinderen zorgt.

3. Volledige ontwikkeling in de kinderopvang. Boost de taalontwikkeling!
Voor: 
coaches, opleiders/trainers, leidinggevenden en pedagogisch professionals in kinderopvang
Door: IJsbrand Jepma

Ontdek hoe je het boek ‘Wat leert mijn kind bij jullie? Impact hebben op de volledige kindontwikkeling in de kinderopvang’ (Jepma, 2023) inzet om de competenties van pedagogisch professionals te versterken. Met theorie, praktijkvoorbeelden en actieve werkvormen ga je direct aan de slag. Je ontvangt bovendien een praktisch coachplan voor een succesvol traject in je eigen werkomgeving.

Lokaal D1.170

1. Filosoferen met ouders en jonge kinderen. Inspiratie en handvatten voor OKA
Voor: Professionals op de basisschool
Door: Judith Wagensveld, denker en maker voor het onderwijs

Filosoferen is samen nadenken over verrassende, onderzoekende en grappige vragen waarop niemand het juiste antwoord weet: kinderen niet, maar ouders en leerkrachten ook niet. Het zijn vragen die uitnodigen om je samen te verwonderen en gelijkwaardig in gesprek te gaan. In deze inspiratieworkshop doe je ideeën en ervaringen op en krijg je de nodige handvatten en materialen mee om speelse filosofische gesprekjes tussen ouders en jonge kinderen te faciliteren en veel taalplezier.  

2. De pedagogische dialoog. Zelfevaluatie als brug tussen kinderopvang, school en ouders.
Voor:
Iedereen
Door: Simon Hay

Samenwerking tussen opvoeders is cruciaal voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om een gelijkwaardige pedagogische dialoog te voeren. Het zelfevaluatie-instrument 'Pedagogische praktijk in Beeld (PiB)' helpt professionals in kinderopvang en primair onderwijs inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit die zij bieden en biedt handvatten voor gesprekken met collega's, ouders en de inspectie.​

Tijdens deze interactieve sessie bespreekt Simon Hay, aan de hand van filmmateriaal en PiB, met deelnemers wat pedagogische kwaliteit inhoudt, hoe deze systematisch te verbeteren en hoe hierover het gesprek aan te gaan.

Ondernemersplein

Atelier – Verbind school en thuis!
Voor: Professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs

Door: Rianne van der Niet – van Dam (Docent-onderzoeker Hogeschool Rotterdam), Inge Bos (Docent-onderzoeker Hogeschool Rotterdam) en Senem Tekin (Projectcoördinator Thuis in Taal Rotterdam).
Duur: doorlopend, gedurende de gehele middag en avond

Stap binnen in dit Atelier op het moment dat het jou uitkomt en ontdek hoe je thuis en op school aan de slag kunt gaan met de stappen van Thuis in Taal. Aan zeven inspirerende tafels ga je praktisch aan het werk, waarbij bij elke tafel een van deze zeven stappen van de integrale aanpak Thuis in Taal centraal staat. Of je nu leerkracht, pedagogisch medewerker of - coach bent, in het Atelier ontwikkel je direct toepasbare producten, die je direct in kunt zetten in jouw praktijk en die verschil maken, thuis en op school . Kom je ook meedoen?

Lokaal D1.240

1. Van Woord naar Verwondering. De magie van het vertellen en voorlezen voor jonge kinderen (2x)
Voor: Professionals in kinderopvang en basisonderwijs
Door: Nicoleta Vandeputte, Taalplezier

Voorlezen begint niet pas bij het lezen van woorden, maar bij het richten van de aandacht. Een kind dat kruipt en zich focust op een object, bouwt aan de basis voor latere leesvaardigheid. Hoe breng je verhalen écht tot leven? Hoe kun je ouders en kinderen betrekken bij het voorlezen en vertellen? In deze interactieve workshop neemt Nicoleta Vandeputte je mee in de kunst van het vertellen en dialogisch voorlezen.

Wat kun je verwachten?
📖 Vertellen en voorlezen – Hoe verhalen jonge kinderen meenemen naar andere werelden.
🌍 De kracht van verhalen – Hoe vertellen en voorlezen bruggen kunnen slaan tussen culturen en generaties.
🎨 Visuele geletterdheid – Ouders interpreteren prentenboeken vaak anders dan professionals. Hoe sluit je hierbij aan?
🖼️ Russische verteltraditie (Lubok) – Eén prent als inspiratie voor een verhaal.
👀 Voorlezen/vertellen is meer dan taal – De rol van motoriek, oogcontact en focus bij jonge kinderen.Samen ontdekken we hoe je voorlezen en vertellen speels en betekenisvol maakt – niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders.


Hal

1. De integrale aanpak. Ook iets voor jullie Rotterdamse school?
Voor: Directies, coördinatoren, ib-ers van Rotterdamse (voor)scholen die nog niet met Thuis in Taal werken
Door: Linda Maan (Projectleider Thuis in Taal in Rotterdam)


Met steun van de gemeente Rotterdam werken Actief Ouderschap en Hogeschool Rotterdam aan een duurzame, schooleigen aanpak van Thuis in Taal op (voor)scholen in de periode 2024–2028. Elementen van ‘op school’ en ‘naar huis’ worden hierin gecombineerd. Of dit ook iets is voor jullie school en hoe we dit willen realiseren in een PLG, kun je verkennen in een informeel gesprek met projectleider Linda Maan.

2. De Taalhuisroute. Stap binnen in jouw eigen Taalhuis!
Voor: Iedereen
Duur: doorlopend, gedurende de gehele middag en avond

Tijdens de Taalhuisroute wandel je langs inspirerende vragen en reflecties over jouw taalontwikkeling. Wie hielp jou als kind met taal? Hoe kleurde jouw omgeving jouw taalvaardigheid?  Waar heeft het je gebracht? Vul jouw Taalhuis met herinneringen en ontdek hoe taal je gevormd heeft – thuis, op school en in de wereld om je heen. Laat je verrassen door de kracht van jouw taalverhaal. Doe mee en breng jouw Taalhuis tot leven!