Workshopronde 3
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Een leesclub met Ad-docenten: samen aan de slag!
Mariëtte Muris & Petra Poelmans (Hogeschool Rotterdam)
Docenten hebben in hun vaak drukke onderwijspraktijk weinig tijd om zich te verdiepen in actuele thema’s op het gebied van toetsingen en om hierover met elkaar door te praten. Een actueel thema dat docenten relevant vinden, is ‘feedbackgeletterdheid’. Vragen die leven zijn: hoe geef je betekenisvolle en activerende feedback aan studenten? Hoe faciliteer je in je onderwijs feedbackprocessen voor studenten? Lector Petra Poelmans en adviseur Mariette Muris van Hogeschool Rotterdam vroegen zich af waar en op welke wijze ze over deze vragen in gesprek konden gaan met docenten en hoe dat evidence informed gedaan kon worden. Ze organiseerden een leesclub voor Ad-docenten waarin uitgangspunten van feedbackgeletterdheid werden besproken aan de hand van het boek Instructional Feedback The power, the promise, the practice van Jeffrey Smith, Anastasiya Lipnevich en Thomas Guskey (2023).
In deze workshop zal worden ingegaan op de opbrengsten van deze leesclub in het kader van docentprofessionalisering Ook ga je zelf aan de slag met een opdracht geïnspireerd op het boek, die je kan toepassen in je eigen onderwijspraktijk.
Good practice delen | 75 minuten | 15:45 - 17:00 | NL | Ronde tent
De ontwikkeling van een Landelijke VoortgangsToets
Loes van den Berg & Ralph Saris (HAN)
Sinds september 2022 is het TOF project (Toetsing Opleidingen Fysiotherapie) van start gegaan. In dit project werken we met verschillende hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging samen aan de ontwikkeling van een landelijke voortgangstoets fysiotherapie (LVT).
Een voortgangstoets is een ontwikkelingsgerichte, schriftelijke toets die de kennis van het gehele curriculum op eindniveau tweemaal per jaar test en aanzet tot continu leren en verbeteren. De voortgangstoets heeft verschillende functies: een toetsfunctie, een leerfunctie en een evaluatieve functie. Hoewel de voortgangstoets bij de meeste opleidingen summatief wordt ingezet (gericht op selectie: slagen of zakken), wordt deze LVTF bij de opleidingen Fysiotherapie 'formatief' ingezet (gericht op ontwikkeling: leren en verbeteren).
Tijdens onze inspiratiesessie nemen we jullie mee in de ontwikkeling van een voortgangstoets: Hoe construeer je deze toets? Hoe kom je tot een duurzame samenwerking binnen de verschillende opleidingen? Hoe borg je de implementatie van de toets in je onderwijs? En hoe geef je de verschillende functies van de toets vorm?
Good practice delen | 60 minuten | 15:45 - 16:45 | NL | Terrace
Een nieuw perspectief op fraudebeleid
Brigit Kolen & Coreline Haasakker-van Leeuwen (Fontys)
In het hoger onderwijs wordt steeds meer met portfoliotoetsing gewerkt. Hierdoor, en door de opkomst van generatieve AI, verandert het perspectief op hoe fraude het beste kan worden voorkomen en gedetecteerd. Een plagiaatcheck aan het einde van de leerreis voldoet niet. Vanaf het eerste moment van het leerproces moet er aandacht zijn voor authenticiteit. Hoe kun je feedback inzetten om studenten te leren ethisch handelen en de gelegenheid tot het plegen van fraude te minimaliseren? En wat betekent dit voor de rol van studenten, docenten en examencommissies in het onderwijs- en leerproces?
In deze workshop nemen we je mee in hoe je fraudepreventie kunt inbedden in alle aspecten van je onderwijs, volgens de iteratieve cyclus informeren – voorkomen – detecteren - sanctioneren. Je gaat aan de slag en verlaat de workshop met eerste stappen die je kunt zetten om het fraudebeleid van je eigen instituut onder de loep te nemen.
Good practice delen | 75 minuten | 15:30 - 16:45 | NL | Strechtent
In gesprek over AI: Toepassingen en Toekomstvisies in Onderwijs en Evaluatie
Jacqueline Bloemzaad (Hogeschool Inholland) & Sylvia Schouwenaars (HZ University of Applied Sciences)
We bevinden ons op een spannend kruispunt waar de snel voortschrijdende technologieën van kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer verweven raken met de fundamenten en methodieken van ons onderwijs. Vandaag hebben we de unieke kans om samen te verkennen, te discussiëren en te plannen hoe we deze krachtige tools kunnen integreren binnen ons domein van toetsbeleid, toetsen, en feedback. Bereid u voor op een interactieve sessie waarbij uw inzichten en discussies ons zullen leiden naar praktische en doordachte strategieën voor de toekomst van AI in ons onderwijs.
Discussie opstarten | 75 minuten | 15:30 - 17:00 | NL | Loods 2
Aan de slag met de Toetsweb-Scan: werken aan de kwaliteit van toetsing
Marion van de Wijdeven & Eline den Tuinder (HAN)
Met behulp van de digitale Toetsweb-Scan kun je als team samen vaststellen hoe de (duurzame) kwaliteit van toetsing er op dit moment uitziet in jullie opleiding (positiebepaling). Ook kun je met behulp van deze scan samen keuzes maken over jullie ontwikkeling richting duurzame toetskwaliteit (ambitiebepaling). Je zou deze scan kunnen zien als een toets van de wijze waarop jullie werken aan de kwaliteit van toetsing. En van die toets kun je leren: welke stappen kunnen we als team zetten in het werken aan de kwaliteit van onze toetsing? Het hoeft daarbij niet alleen te gaan om de beslisfunctie van toetsing. Als je de scan samen invult, kun je ook kijken naar de wijze waarop je de leerfunctie en de evaluatiefunctie van toetsing vormgeeft.
Afgelopen jaar hebben we gewerkt aan de doorontwikkeling van de scan op basis van onderzoek naar onder meer de bruikbaarheid en geschiktheid. Wil je meer weten over de Toetsweb-Scan en over de resultaten van ons onderzoek en wil je de scan zelf eens uitproberen? Kom dan naar deze workshop!
Onderzoek presenteren | 60 minuten | 15:45 - 16:45 | NL | Loods 4
Ontdek de kracht van de Storyline Methodiek: het verhaal achter de studieresultaten
Mieke Jaspers (Fontys), Lubi Mohlmann (OU student) & Jorik Arts (Fontys)
Studievoortgangsgesprekken kennen soms een wat eenzijdige focus op studieresultaten. Hierdoor kunnen studieloopbaangesprekken soms oppervlakkig aanvoelen, waarbij leerlingen en studenten zich in de gesprekken veelal beperken tot het rationaliseren van hun resultaten en wat ze anders hadden kunnen doen. Maar is dit echt de essentie van leren? Studieresultaten zijn toch niet altijd puur te begrijpen en te verbeteren door enkel naar cijfers te kijken? Vaak spelen er diepere factoren mee zoals tijdgebrek en stress.
Om op een andere manier naar studieresultaten te kijken hebben wij de Storyline Methodiek geïntroduceerd. Deze methodiek is een toegankelijke manier om leerlingen en studenten hun verhaal te laten vertellen door middel van visualisatie. Door hun gedachten op deze manier te uiten, kunnen ze ook aspecten delen die moeilijker onder woorden te brengen zijn, zoals hun coping strategieën. Dit creëert een waardevolle mogelijkheid voor hen om hun ervaringen met medestudenten en mentoren te delen. Het geeft daarbij concrete handvatten voor leerlingen/studenten om het leren van studieresultaten, te verbeteren. Begeleiders kunnen bovendien op basis van de storylines beter inspelen op de behoeftes van leerlingen/studenten.
De eerste bevindingen binnen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs tonen aan dat leerlingen en studenten deze niet-talige aanpak waarderen. De Storylines bieden een rijkere inzage in wat een leerling werkelijk motiveert dan enkel de studieresultaten op zowel individueel als organisatorisch niveau. Docenten merken op dat de loopbaangesprekken dankzij deze methode een ander en dieper niveau bereiken dan voorheen. Bovendien brengt deze aanpak onverwachte aspecten van het curriculumontwerp aan het licht.
In onze workshop delen we een theoretisch kader en enkele inzichten uit ons verkennend onderzoek. Deelnemers krijgen de kans om zelf aan de slag te gaan met de Storyline Methodiek waarbij ze de kracht van verhalen ontdekken in het begrijpen van studieresultaten en leertrajecten.
Onderzoek presenteren | 60 minuten | 15:30 - 16:30 | NL | Loods 5
Denk mee met de Inspectie over examencommissies
Martine Pol-Neefs, Maarten Manse en Els van de Lisdonk (Onderwijsinspectie)
De inspectie doet in 2024-2025 onderzoek naar het functioneren van examencommissies in het hoger onderwijs. Hoe hebben examencommissies zich sinds ons vorige onderzoek (2015) ontwikkeld? Extra aandacht gaat uit naar de betrokkenheid van examencommissies bij onderwijsinnovaties als programmatisch toetsen, generatieve AI en flexibilisering.
Deze workshop biedt een unieke mogelijkheid om dit onderzoek te helpen vormgeven. Tijdens de workshop willen we achterhalen wat volgens docenten, examinatoren, toets-experts en andere onderwijsprofessionals de belangrijkste uitdagingen zijn voor examencommissies in het waarborgen van de kwaliteit van toetsen anno 2024. Wat zijn belangrijke good en bad practices? Hoe zouden examencommissies beter ondersteund kunnen worden in hun activiteiten? En hoe kan de inspectie hieraan bijdragen? Help mee met het vormgeven van ons onderzoek, verkrijg nuttig inzicht in de werkwijze van de inspectie, en deel je eigen vragen over borgingsactiviteiten of ervaringen in tentaminering en examinering met collega's uit het hoger onderwijs en de onderwijsinspectie. Na een korte toelichting op ons onderzoek en onze werkwijze gaan we in kleinere groepen in gesprek en verzamelen alle suggesties op flapovers. Dat resultaat delen we graag met alle deelnemers.
Discussie opstarten | 60 minuten | 15:45 - 16:45 | NL | Loods 6
Festival Leren van toetsen 2024
Registratiewebsite voor Festival Leren van toetsen 2024Festival Leren van toetsen 2024info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van toetsen 2024info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festivallerenvantoetsen2024
2024-06-07
2024-06-07
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van toetsen 2024Festival Leren van toetsen 20240.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
UP EventsUP EventsTom Schreursweg 8 1067MC Amsterdam Nederland