Workshopronde 1
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Ontwerp een plan voor formatief handelen
Eline den Tuinder & Janneke van der Steen (HAN)
In het hoger onderwijs krijgt formatief handelen als strategie om het leren te ondersteunen steeds meer aandacht. Samen met studenten tot succescriteria komen op basis van voorbeelden, studenten elkaar feedback laten geven, het inzetten van tussentijdse checks; het zijn allemaal voorbeelden van activiteiten die kunnen passen bij formatief handelen in het hoger onderwijs. Docenten zijn vaak prima in staat om zulke losstaande activiteiten succesvol uit te voeren. Lastiger blijkt het om deze activiteiten ook in samenhang te ontwerpen en in te zetten, op zo'n manier dat ze gezamenlijk helpen om goed inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de studenten gedurende een module en beter onderbouwde beslissingen te nemen over vervolgstappen in het onderwijs. In deze workshop zul je aan de hand van vijf ontwerpstappen, die in het RAAK project 'formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren' zijn ontwikkeld en onderzocht, zelf aan de slag gaan om een plan voor formatief handelen te ontwerpen voor je eigen onderwijs. Hierbij gebruiken we een nieuwe online tool, Leerflow, die in samenwerking tussen de HAN en Vernieuwenderwijs ontwikkeld is op basis van de uitkomsten van het project en het promotieonderzoek dat hieraan verbonden is. Voor deze workshop is het dus van belang dat je je laptop meeneemt en alvast nadenkt welk onderwijs met welke leerdoelen je tijdens deze workshop eens onder de loep zou willen nemen als het gaat om formatief handelen.
Onderzoek presenteren | 75 minuten | 10:30 - 11:45 | NL | Beachclup 2
Ontwikkelingsgericht toetsen: van hip naar happening
Mieke Willering & Sanne Hayes (Hogeschool van Amsterdam)
Ontwikkelingsgericht toetsen is een hip begrip. Waar dit begrip in het basisonderwijs al langer bekend is nemen we deze trend ook steeds vaker waar in het hbo-landschap. Maar wat is ontwikkelingsgericht toetsen precies? Hoe ziet deze manier van toetsen eruit in het hbo-onderwijs en hoe kan je dit voor je opleiding realiseren? Allemaal vragen waar onze opleidingen binnen de HvA mee worstelden. En waar wij mee aan de slag zijn gegaan.
Tijdens de workshop Ontwikkelingsgericht toetsen: van hip naar happening nemen wij jullie mee in een paar fases van de implementatie "Ontwikkelingsgericht toetsen van begrip tot praktijk". Met behulp van ondersteunde materialen zullen we het begrip verhelderen en jullie begeleiden bij inzichtelijk maken in hoeverre jullie eigen opleiding of instelling klaar is om ontwikkelingsgericht te gaan werken. Aan het einde van de workshop is gelegenheid om met een docent en tevens ervaringsdeskundige te spreken.
Discussie opstarten | 75 minuten | 10:30 - 11:45 | NL | Ronde tent
Wanneer is er sprake van fraude? Uitbreiding van de Gesprekstool kwaliteitsborging examinatoren bij programmatisch toetsen – een hulpmiddel voor examencommissies
Heleen Kuijper (Hogeschool Inholland) & Ingrid Vogels (HAN)
Deze sessie gaat over de uitbreiding van de Gesprekstool Kwaliteitsborging examinatoren bij programmatisch toetsen. De tool is na recent onderzoek aangevuld met nieuwe gesprekkaarten over fraude en met kaarten over de kwaliteitsborging van examens en tentamens.
Tijdens de sessie wordt het ontwerp van de nieuwe kaarten gepresenteerd. In de presentatie wordt ingegaan op relevante kaders en veelvoorkomende vraagstukken. Aansluitend krijgen deelnemers de gelegenheid om met de nieuwe gesprekskaarten aan de slag te gaan. Vragen die hierbij centraal staan zijn: wanneer is binnen een programmatisch toetsconcept sprake van fraude en op welke wijze kunnen examencommissies de kwaliteit van examens en tentamens borgen? Afsluitend is er gelegenheid voor het delen van ervaringen en het stellen van vragen.
Discussie opstarten | 75 minuten | 10:15 - 11:30 | NL | Terrace
Navigeren door je leerproces
Brigit Kolen & Fieke Tychon (Fontys)
Bij Fontys kiezen we voor talentgericht onderwijs. Studenten doorlopen grote onderwijseenheden van 15 of 30 studiepunten. Wij ontwikkelden een handreiking om binnen een onderwijseenheid te navigeren door het leerproces. De student beweegt zich tussen de volgende stappen: verwachtingen verhelderen; plannen maken; proberen, oefenen en leren; leren zichtbaar maken; pas op de plaats maken; klaarmaken portfolio voor tentamen. Daarna volgt de beslisprocedure.
In deze workshop ga je aan de slag met het ontwikkelen van een beslisprocedure. Je volgt hiervoor de stappen die studenten doorlopen terwijl ze navigeren door het leerproces en leert zo al doende hoe deze stappen werken. Met vragenkaarten gaan we samen het gesprek aan, zodat je ervaart hoe leren door je leerproces werkt. Bijvangst is dat je na de workshop concrete handvatten hebt die je verder op weg helpen met een beslisprocedure.
Nieuwsgierig naar het project? Kijk dan eens op Talentgericht onderwijs bij Fontys
Good practice delen | 75 minuten | 10:30 - 11:45 | NL | Stretchtent
Formatief Handelen met ChatGPT: Het versterken van kwaliteitsbesef en zelfregulatie bij studenten
Frank van Nispen, Joyce den Heijer & Gerard Hoogenhout (De Haagse Hogeschool)
In deze workshop laten Joyce den Heijer en Frank van Nispen, onderwijsadviseurs toetsing en Gerard Hoogenhout, onderwijsadviseur faculteit Management en Organisatie van De Haagse Hogeschool zien hoe ChatGPT formatief handelen kan ondersteunen. We gaan onder andere op basis van de Toolkit AI in je Toetsontwerp (ontwikkeld door Frank en Joyce) aan de slag om het repertoire aan formatieve leeractiviteiten uit te breiden, om studenten actiever te betrekken bij hun leerproces. Tegelijkertijd kijken we naar manieren om het kwaliteitsbesef en zelfregulatievaardigheden van studenten te versterken. We doen dat onder andere door:
- Voorbeelden te geven van hoe ChatGPT kan worden gebruikt om studenten feedback te geven.
- Effectieve werkvormen te laten genereren die formatief handelen ondersteunen
- Prompts te delen die gebruikt kunnen worden om studenten te stimuleren tot dieper denken en reflectie.
Samen met de deelnemers gaan we aan de slag om vervolgstappen te identificeren voor integratie in hun onderwijspraktijk. (Deze omschrijving is mede mogelijk gemaakt door ChatGPT :-))
Good practice delen | 75 minuten | 10:15 - 11:30 | NL | Loods 2
Incorporating feedback literacy in curricula/
Handvatten voor feedbackgeletterdheid in het curriculum
Hanneke Wiltjer & Christel van den Hooven (HZ University of Applied Science)
This session incl. materials will be offered bilingual /
Deze sessie incl. materialen wordt tweetalig aangeboden
[ENG] Have you noticed that sometimes students find it difficult to adequately seek, use and provide feedback as part of their learning process? Would you and your team like to incorporate feedback literacy within a curriculum and provide students with the necessary support? HZ University of Applied Sciences has developed guidelines and link to certain available toolkits to help you with this. The workshop will focus on:
- A generic competence breakdown
- Links to available toolkits on feedback literacy
- A plan of approach for implementation of the guidelines into a curriculum.
In the workshop, the above will be explained and you will then briefly get to work on the first steps which you feel are most appropriate for you.
[NL] Merk jij dat studenten het soms moeilijk vinden om feedback op een goede manier in te zetten voor het leerproces? Willen jullie daar als team mee aan de slag en studenten hierin ondersteunen? Medewerkers van HZ University of Applied Sciences hebben handvatten ontwikkeld waarmee je op gerichte wijze binnen het curriculum aandacht kunt besteden aan feedbackgeletterdheid van studenten:
- Generieke competentie breakdown
- Overzicht van bestaan de tools om te werken aan feedbackgeletterdheid
- Plan van aanpak voor implementatie in het curriculum.
In de workshop worden deze handvatten toegelicht en ga je daarna kort aan de slag met voor jou passende eerste stappen.
Sharing good practice | 75 minutes | 10:15 - 11:30 | ENG & NL | Loods 4
Voortdurende toetsbekwaamheid van beoordelaars en beslissers in het hoger onderwijs
Sabrina Bloemen & Jessica Koning/Lambert Zaad (HAN)
Wil je verkennen hoe je met je team kunt werken aan succesvolle, voortdurende toetsbekwaamheid binnen het proces van beoordelen en beslissen? Dat kan!
Een van de doelen van het project ‘Je Ogen Uitkijken’ was het bevorderen en vervolgens duurzaam verankeren van toetsbekwaamheid van docenten in het hoger onderwijs. Binnen het HAN Leernetwerk Eigentijds beoordelen en beslissen zijn we aan de slag gegaan met één van de doelen van dit project. Namelijk, het bevorderen en vervolgens duurzaam verankeren van toetsbekwaamheid van docenten in het hoger onderwijs. Hiervoor is de gesprekstool ‘Toetsbekwaamheid bij beoordelen en beslissen’ ontwikkeld.
De gesprekstool is gebaseerd op het bestaande zelfevaluatie instrument ‘examinatoren’. Met deze tool krijg je inzicht in je eigen toetsbekwaamheid en van collega’s die ook betrokkenen zijn binnen het proces van beoordelen en beslissen. Denk hierbij aan de mate van feedbackgeletterheid, kwaliteitsbesef en het creëren van een effectief leer- en toetsklimaat.
Benieuwd hoe staat het met jouw toetsbekwaamheid binnen het proces van beoordelen en/of beslissen? Maak in deze interactieve workshop kennis met de gesprekstool en ga ermee aan de slag!
Good practice delen | 75 minuten | 10:15 - 11:15 | NL | Loods 5
Hoe stimuleer je de waardering van peerfeedback door studenten?
Inge Rinkje de Jager (Student Open Universiteit)
Ben je nieuwsgierig naar hoe het effectief inzetten van peerfeedbackprocessen de waardering van peerfeedback door hogeschoolstudenten kan verbeteren? Wil je praktische handvatten en inspiratie om jouw eigen peerfeedbackprocessen impactvoller te maken? Dan nodig ik je van harte uit voor deze interactieve kennisdeling.
Voor mijn masterthesis voor de opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit onderzoek ik het effect van het inzetten van effectieve peerfeedbackprocessen op de waardering van studenten voor peerfeedback. Spoiler alert: de voorlopige resultaten laten een positief beeld zien! In deze kennisdeling deel ik met jullie deze mooie resultaten.
Om peerfeedback goed in te zetten – en daarmee ook de waardering van peerfeedback te verhogen - is het van belang een effectief peerfeedbackproces in te richten. In deze kennisdeling bespreken we in een speelse werkvorm met elkaar welke elementen je daarvoor kunt inzetten en hoe jullie deze het beste in jullie eigen onderwijs kunnen toepassen. Je ontvangt en formuleert hiermee direct praktische handvatten hoe je in je eigen onderwijs peerfeedbackprocessen kunt optimaliseren en daarmee de waardering van peerfeedback kunt verhogen.
Onderzoek presenteren | 75 minuten | 10:15 - 11:30| NL | Loods 6
Festival Leren van toetsen 2024
Registratiewebsite voor Festival Leren van toetsen 2024Festival Leren van toetsen 2024info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van toetsen 2024info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festivallerenvantoetsen2024
2024-06-07
2024-06-07
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van toetsen 2024Festival Leren van toetsen 20240.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
UP EventsUP EventsTom Schreursweg 8 1067MC Amsterdam Nederland