We hebben een breed workshopaanbod kunnen samenstellen met per ronde 6 of 7 sessies om uit te kiezen. Je kiest op de dag zelf welke sessies je bijwoont, je hoeft dus vooraf niet aan te melden.
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Workshopronde 4
Mini-symposium: leren en waarderen in authentieke (virtuele) contexten met krachtige feedback
Andrea Oudkerk Pool, Kelly Beekman, Jorik Arts, & Mieke Jaspers (Fontys Hogescholen)
Binnen dit mini-symposium presenteert het Fontys lectoraat technology enhanced assessment een drietal onderzoeken die allen relateren aan leren en waarderen in authentieke contexten. Gedurende hun opleiding lopen studenten stage op verschillende werkplekken die elk een uniek karakter hebben. Deze eigenheid is van invloed op welke leeractiviteiten een student kan ondernemen en aan welke leervragen een student kan werken. Allereerst is in beeld gebracht hoe professionals werkzaam op deze werkplekken de authenticiteit bepalen. Deze inzichten vormden input voor een tool die studenten helpt om aan het begin van de stage de authenticiteit van de werkplek in kaart te brengen, om vervolgens hun leervragen te bepalen (bijdrage Andrea Oudkerk Pool). Authenticiteit komt ook terug bij het ontwerponderzoek naar de mogelijkheden die virtual reality biedt. In het surfproject VR als toepassing voor het leren van leraren gaan studenten aan de slag met kritieke beroepssituaties waarop in verschillende vormen feedback gegeven wordt (bijdrage Kelly Beekman). Feedback is immers een krachtig leerinstrument. Het is de vraag welke feedbackvorm in VR het meest bijdraagt aan de leerervaring. De feedbacktraining die hierbij wordt ingezet, komt voort uit een ontwerponderzoek, uitgevoerd om te komen tot een (interactief) feedbackinstrument om (i) feedback steviger te positioneren, (ii) het handelingsrepertoire van docenten(teams) uit te breiden, en (iii) feedbackgeletterdheid van studenten en docenten te vergroten (bijdrage Jorik Arts & Mieke Jaspers).
Onderzoek | 90 minuten | 15:00 - 16:30 | NL | Innovation playground
Wie examineert? Gesprekstool kwaliteitsborging examinatoren bij programmatisch toetsen – een hulpmiddel voor examencommissies
Heleen Kuijper (Inholland) & Ingrid Vogels (HAN)
Deze workshop gaat over de examinator bij programmatisch toetsen. Heleen Kuijper (Inholland) en Ingrid Vogels (HAN) hebben een gesprekstool ontwikkeld over de kwaliteitsborging van de examinator bij PT. Het doel van de gesprekstool is enerzijds examencommissies inzicht te geven in mogelijke dilemma’s ten aanzien van de kwaliteitsborging van de examinator bij PT, en anderzijds de dialoog te faciliteren om tot doordachte keuzes te komen binnen de ruimte die de kaders bieden. Tijdens de sessie wordt het ontwerp van de gesprekstool gepresenteerd en krijgen deelnemers de gelegenheid om met enkele gesprekskaarten aan de slag te gaan. Afsluitend is er gelegenheid voor het delen van ervaringen en het stellen van vragen.
Uitwisseling | 60 minuten | 15:15 - 16:15 | NL | Beijing
Formatief toetsen in de praktijk: Kwaliteitsbesef ontwikkelen bij studenten
Job Lafeber (Hogeschool Leiden)
Veel zittende docenten stellen als ze het lesgeven en summatief beoordelen onder de knie hebben andere vragen. Hoe weten mijn studenten waar ze naar toe werken? Hoe maak ik het leren van al mijn studenten zichtbaar? En hoe geef ik ze feedback waar ze van leren (zonder dat het mij teveel tijd kost). Dit sluit aan bij de drie strategieën van formatief handelen (het stellen van doelen, het checken van begrip, en het geven van feedback). In deze workshop gaan we in op de eerste vraag: Weten studenten wel hoe kwaliteit eruitziet? De workshop is bedoeld voor docenten die willen experimenteren met deze twee stappen van formatief handelen in hun lessen. Je krijgt praktische tips die je gelijk tijdens je volgende lessen kunt inzetten.
Good practice | 90 minuten | 15:00 - 16:30 | NL | New York
Aan de bak met 'constructive alignment'
Letty Annijas & Cora Veenman (Hogeschool Rotterdam)
De workshop gaat over een methodiek die docenten helpt om beter inzicht te krijgen welke relevante beroepsvaardigheden en bijbehorende kennis studenten leren in een onderwijseenheid. Hoe maak je als docent daarbij de juiste keuzes en afwegingen? Als dit helder is kan er beter gewerkt worden aan het afstemmen van de toetsing en de leeractiviteiten op de leerdoelen (vanuit achterwaarts ontwerpen naar constructieve afstemming). De methodiek is gebaseerd op de vaardighedenhiërarchie uit het 4C/ID model. De methodiek biedt ook overzicht wat betreft een logische opbouw en volgorde in het aanleren van deze beroepsvaardigheden. Tevens wordt bekeken of het aanleren van de gewenste beroepsvaardigheden haalbaar is binnen de beschikbare tijd. Hoe zorg je daarvoor terwijl je als docent nog niet weet waar je tijdens de lessen tegen aan gaat lopen? Tijdens deze workshop kun je oefenen met het gebruiken van de methodiek bij jouw onderwijseenheid of ander thema dat voor jou relevant is.
Good practice | 75 minuten | 15:15 - 16:30 | NL | OV3.15
Zelfregulerend leren kun je niet zelfregulerend leren. Dat wordt je aangeleerd.
Andries Vroegrijk (Hogeschool Rotterdam)
Aandacht voor ‘leren leren’ heeft impact op leerprestaties en leermotivatie van studenten in het hoger onderwijs en helpt bij het voorbereiden op een leven lang leren. Studenten krijgen steeds meer mogelijkheden om hun eigen leerproces zelf te reguleren, maar in de praktijk blijkt dat docenten nauwelijks de juiste instructie geven om studenten te helpen bij het leren leren. Daardoor blijft veel van de kennis achter in het leslokaal. In de workshop gaan we concreet aan de slag met een oefening in het integreren van leren leren in de directe interactie met studenten waarmee docenten in de lespraktijk van hun eigen vakgebied in de beschikbare tijd op eenvoudige wijze effectief aandacht kunnen besteden aan leren leren.
Good practice | 60 minuten | 15:30 - 16:30 | NL | OV3.19
Samen leren: docentprofessionalisering met learning & development lab
Mirabai Vosteen, Marjolein Faassen & Sascha Winkel (De Haagse Hogeschool)
De grote diversiteit aan ontwikkelingen in het vakgebied en op onderwijsgebied, met name qua didactiek en toetsing, vraagt veel van onze collega's. Het formatief handelen en het werken met datapunten hebben in diverse programma's een plek gekregen. De rol van de docent is aan het veranderen. Omdat we zien dat niet alleen studenten goed begeleid moeten worden in hun leerproces, maar dat ook de docenten continu aan het leren zijn is binnen de opleiding HBO-ICT het Learning &Development LAB opgezet. Dit LAB heeft als primair doel om – dicht op de dagelijkse praktijk – de docentprofessionalisering te verhogen. Tijdens deze presentatie zullen we ingaan op hoe het Learning & Development LAB opereert binnen de context van de opleiding en de Hogeschool, tegen welke uitdagingen we aanlopen en wat onze ervaringen tot nu toe zijn. Wij willen jullie inspireren met ons verhaal over samen leren rondom toetsing.
Good practice | 60 minuten | 15:15 - 16:15 | NL | OV4.34
Assessment as a learning strategy, feedback process and judgement process: how do you optimally integrate these in a curriculum?
Bas Giesbers (Universiteit Maastricht)
In higher education, assessment plays a crucial role in guiding students towards professional independence. However, it can be a challenge to find a good balance between the different key functions and shapes of assessment. In this workshop we share our experiences with a trajectory to develop balanced assessment at the curriculum level at Maastricht University and we discuss guidelines for creating this balance with participants. We focus on study feasibility, teaching feasibility and organisation aspects as important starting points. Based on scenarios and their own context, participants set to work looking for balance in assessment and how this can come to life at curriculum level. If you are curious about how you can approach assessment as a curriculum issue, then please join us!
Good practice | 60 minuten | 15:30 - 16:30 | ENG | OV4.41
Festival Leren van Toetsen 2023
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-lerenvantoetsen2023
2023-06-02
2023-06-02
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De Haagse HogeschoolDe Haagse HogeschoolJohanna Westerdijkplein 75 2521 EN Den Haag Nederland