We hebben een breed workshopaanbod kunnen samenstellen met per ronde 6 of 7 sessies om uit te kiezen. Je kiest op de dag zelf welke sessies je bijwoont, je hoeft dus vooraf niet aan te melden.
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Workshopronde 3
Maak van toetsen en feedback een feestje / Turning assessment and feedback into a party
Joyce den Heijer (De Haagse Hogeschool) & Erika Rob (Koninklijke Auris Groep)
[NL] Als je doet wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je wat je altijd hebt gekregen. Maar misschien wil je wel meer? Door je palet aan leer- en feedbackactiviteiten uit te breiden kun je nog beter aansluiten op de krachten en behoeftes van studenten, en docenten. Dan wordt leren leuker en toetsen een feestje. Tijdens deze sessie gaan Erika Rob en Joyce den Heijer samen met jullie kijken naar creatieve manieren om leren zichtbaar te maken en feedback te geven om zo het beste uit studenten, en docenten te halen.
[ENG] If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten. But maybe you want more? By expanding your palette of learning and feedback activities, you can connect even better to the strengths and needs of students, and teachers. As a result, learning becomes more fun and testing becomes a party. During this session Erika Rob and Joyce den Heijer will join you in looking at creative ways to make learning visible and give feedback in order to get the best out of students, and teachers.
Good practice | 75 minuten | 13:15 - 14:30 | NL & ENG | Innovation playground
Deep democratisch gesprek over het bestaansrecht van de high stake beslissing in het hoger (beroeps)onderwijs
Linda Jakobs (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) & Jan Bransen (Radboud Universiteit Nijmegen)
We staan stil bij de vraag of het bestaansrecht van het nemen van zwaarwegende beslissingen over de bekwaamheid van studenten wel bij de opleiding ligt?
Binnen het onderwijs zijn we (summatief) toetsen gaan isoleren en gaan toeschrijven aan de docent die daardoor een examinator wordt en last krijgt van macht. Macht heeft in een gezond onderwijsklimaat niets te zoeken. In deze workshop voeren we een gesprek met behulp van een werkvorm uit de Deep Democracy om verschillende standpunten en invalshoeken ten aanzien van deze stelling aan het licht te brengen.
Uitwisseling | 90 minuten | 13:15 - 14:45 | NL | Beijing
Oefenen met feedbackdialogen
Tamara de Vos (Hogeschool Rotterdam) & Sylvia Schouwenaars (HZ University of Applied Sciences)
Vinden uw studenten het ook lastig om feedback te ontvangen en hierover in gesprek te gaan met elkaar en met u, als docent? Hebben zij geen idee waar ze moeten beginnen en hoe ze deze gesprekken het beste kunnen aanpakken?
Deze workshop biedt u de kans om in 75 minuten kennis te maken met een tool die studenten zal helpen bij het voeren van effectieve feedbackdialogen. De workshop start met een korte toelichting op de tool. Vervolgens gaat u in kleine groepen oefenen met het toepassen van de stappen die in deze tool beschreven staan.
Deze workshop biedt de kans om door oefening uw feedbackvaardigheden te verbeteren, om vervolgens uw studenten beter te begeleiden bij het verwerken van feedback. Deze tool is ontwikkeld door een innovatieteam van de themagroep Feedbackgeletterdheid en zal gelanceerd worden tijdens het Festival Leren van Toetsen 2023. Bent u op zoek bent naar een praktische en effectieve manier om gesprekken over feedback te voeren, dan is deze workshop iets voor u.Good practice | 75 minuten | 13:15 - 14:30 | NL | New York
Feedbackgeletterdheid bevorderen door comparatief beoordelen
Stephanie Kruiper (Universiteit Utrecht) & Maarten Goossens
Feedbackgeletterdheid verwijst naar de mogelijkheid om effectief en constructief feedback te geven en ontvangen. Het omvat het vermogen om op een duidelijke en respectvolle manier feedback te formuleren, te geven en te ontvangen, en om feedback te gebruiken om te groeien en te verbeteren. Volgens Carless & Boud (2018) heeft feedbackgeletterdheid 4 kenmerken: waarderen, oordelen, reguleren en actie. Die kenmerken zouden we kunnen uitleggen, maar vaak blijft dat toch abstract, zo ook de feedback die vaak gegeven wordt. Voor ons mag het iets concreter.
Aan de hand van eigen praktijkervaringen vertellen we hoe je feedbackgeletterdheid van studenten kan bevorderen, concrete feedback uitlokt en er nadien actief mee aan de slag gaat. Een krachtige manier om concrete feedback uit te lokken is vergelijken (of comparatief beoordelen). In deze sessie delen we hoe dat werkt. Daarnaast geven we een kader om van studenten actieve feedbackverwerkers te maken en staan we stil bij hoe studenten omgaan met feedback van meerdere studenten en docenten tegelijk, ook als deze tegenstrijdig is. Studenten die deze werkwijze hebben meegemaakt sluiten aan en vertellen over hun ervaringen. Tijdens de sessie denken we uiteraard graag mee over implementatie in je eigen onderwijs.
Good practice | 60 minuten | 13:45 - 14:45 | NL | OV3.15
Programmatisch toetsen bij Huidtherapie: de parels en knikkers
Benno van Brakel (De Haagse Hogeschool)
Bij Huidtherapie zijn we het curriculum van jaar 1 en 2 aan herontwikkelen, waarbij we programmatisch toetsen als onderwijsconcept toepassen. Inmiddels hebben we 2 jaar ervaring met programmatisch toetsen in jaar 2. We starten met het delen van ons onderwijsontwerp en onze successen en struggles. Hierna gaan we graag met elkaar in gesprek over jullie ervaringen. Deze sessie is vooral interessant voor deelnemers van opleidingen die al programmatisch toetsen of in een vergevorderde ontwerpfase zitten.
Good practice | 60 minuten | 13:45 - 14:45 | NL | OV3.19
Assessment in the international classroom
Amber de Wilde & Eva Lekaki (De Haagse Hogeschool)
Many of us are involved in international programmes where the language classes are taught in is English. Although there may be some native English speakers, the majority of the students and their teachers are not English natives. Teaching a culturally diverse group of students often requires different skills from a teacher and we may forget to take diversity into consideration when thinking of our assessments. In fact, if we want students to learn from assessment, we need to make sure that our feedback is understood. What challenges do we face as teachers, as students, and/or as educational advisors in assessing students from different cultural backgrounds and what are the cultural aspects we should take into consideration when giving feedback to a culturally diverse group of students?
We will start the workshop by giving an overview of how cultural diversity might affect the process of assessment. We (an educational advisor and former teacher, and a student from Greece) will discuss statements with regards to giving feedback to and assesing the culturally diverse student population. We will then finish our workshop by providing some tips and tricks you can take into consideration when thinking about assessing a culturally diverse group of students.
Uitwisseling | 60 minuten | 13:30 - 14:30 | ENG | OV4.34
Visie en kaders voor programmatisch toetsen binnen Fontys Paramedisch
Debby Weerlink & Xandra Janssen-Brandt (Fontys)
Binnen de Fontys Paramedisch hebben we een ontwerpproces doorlopen met 5 curricula waarbij programmatisch toetsen in ontwikkeld en geïmplementeerd. In onze ontwerpaanpak hebben we aandacht voor zowel eigenaarschap van onze resultaat verantwoordelijk teams als afstemming over teams en opleidingen heen. Het ontwerp is ondersteund door een duidelijke visie en kaders zoals een didactische visie, toetskader, visie op feedbackgeletterdheid, en een visie op studentcoaching, visie op praktijkleren. Hiervan delen we graag concrete voorbeelden.
Tijdens onze workshop lichten we onze visie en ontwerpaanpak kort toe en zullen daarna ingaan op de concrete kaders die binnen Fontys Paramedisch vorm geven aan het onderwijs. Aan de hand van onze concrete voorbeelden gaan deelnemers actief aan de slag met een (mogelijke) vertaling naar hun eigen onderwijscontext.
Good practice | 60 minuten | 13:15 - 14:15 | NL | OV4.41
Festival Leren van Toetsen 2023
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-lerenvantoetsen2023
2023-06-02
2023-06-02
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De Haagse HogeschoolDe Haagse HogeschoolJohanna Westerdijkplein 75 2521 EN Den Haag Nederland