We hebben een breed workshopaanbod kunnen samenstellen met per ronde 6 of 7 sessies om uit te kiezen. Je kiest op de dag zelf welke sessies je bijwoont, je hoeft dus vooraf niet aan te melden.
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Ronde 2 is een korte ronde van 30 minuten met meet-ups en demonstraties.
Workshopronde 2
MBO Meet-up
Eric Entken & Simone Kooij (ROC van Amsterdam)
Speciaal voor deelnemers aan het festival die werken in het MBO. Een uitnodiging om met elkaar uit te wisselen over feedbackcultuur, formatief evalueren/ handelen, portfolio assessments, examinering, CGI, programmatisch toetsen... en wat dat allemaal betekent in – en voor het MBO. Wellicht kunnen we elkaar (verder) helpen met wat we al weten (bronnen) en al kunnen (instrumenten, praktijkkennis) met deze onderwerpen in onze context. Bruggetjes maken! Goed idee? Sluit aan!
Uitwisseling | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | Innovation playground
WO Meet-up
Johan van Strien (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences)
Speciaal voor deelnemers aan het festival die werken in het WO. Een uitnodiging om met elkaar uit te wisselen over toetskwesties aan de universiteit. Wil je kennismaken met vakgenoten uit het WO? Zit jij met vragen/kwesties waarover jij met collega’s zou willen sparren? Of kun je niet wachten om een good practice te delen? Kom dan zeker langs!
Uitwisseling | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | Innovation playground
Leren van je fouten: extra feedback en inzichten voor studenten en docenten
Niki Ellena Tholen (Ans)
Het kan een tijdrovend proces zijn om studenten van de juiste feedback te voorzien. Bovendien kan het lastig zijn om de effectiviteit van toetsen te bepalen als je geen inzicht hebt in de kwaliteit.
Ans biedt inzicht in de kwaliteit van papieren en digitale toetsen, waardoor je snel kunt beoordelen welke vragen goed presteren en welke verbetering nodig hebben. Hierdoor leren zowel studenten als docenten van hun toetsen.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Stem je toetsing af met collega’s
- Geef studenten meer inzicht in hun prestaties
- Verbeter je toetskwaliteit op basis van analyses
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | Beijing
Betrouwbaar beoordelen
Rick van Lent (Cito)
Wat is betrouwbaar beoordelen? Hoe kun je er voor zorgen dat jouw zes gelijk is aan de zes van je collega? Trainer/adviseur Rick van Lent van Cito neemt je tijdens deze demonstratie graag mee in de wereld van de assessments. Zo zijn zaken als de meest voorkomende valkuilen, maar ook handvatten om tot een betrouwbaar oordeel te komen, onderwerp van gesprek. Uiteraard is er ook ruimte om ervaringen met collega’s uit te wisselen. Je bent van harte welkom, graag tot ziens.
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | New York
Feedback als Kompas: programmatisch toetsen en de weg naar student-eigenaarschap in het digitaal portfolio
Maarten van Keulen (eJournal)
Het digitaal ontwikkel- en assessmentportfolio eJournal is gericht op programmatisch toetsen en portfolio-assessments. Met eJournal leggen studenten hun persoonlijke ontwikkeling vast in interactieve verzamelingen van bewijsmateriaal en 360-graden feedback. Of het nu gaat om één onderwijseenheid of het grotere geheel van de opleiding: eJournal maakt het mogelijk om ontwikkeling effectief te volgen, ondersteunen en beoordelen.
In deze sessie geven wij inzicht in de belangrijkste mogelijkheden en kansen die eJournal biedt voor programmatisch toetsen. Onder andere:
- Het harmoniseren van student-eigenaarschap en ondersteuning vanuit de docent, voor een optimale balans in elke opleidingsfase.
- De integratie van leeruitkomsten uit de opleiding in het portfolio, voor verbeterde bewustwording en gestructureerd feedback verzamelen.
- Naadloos schakelen tussen vakoverstijgende toepassingen en inzet binnen individuele onderwijseenheden.
- Handige tools die docenten en opleidingen in staat stellen om de portfolio-omgeving zelfstandig in te richten.
- Voortgangsdashboards voor doorlopend inzicht waar studenten staan op hun leerroute.
Benieuwd geworden? Kom dan vooral langs en ga het gesprek met ons aan!
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | OV3.15
Programmatisch toetsen: Feedback en de ontwikkeling van de student centraal
Maarten Mortier (Paragin)
Samen met een aantal onderwijsinstellingen heeft Paragin een oplossing ontwikkeld om programmatisch toetsen vorm te geven. Het ePortfolio van Paragin ligt hiervoor aan de basis. Een student kan bewijsstukken opnemen in zijn portfolio en heeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld medestudenten, docenten, (stage)begeleiders, coaches, pears en/of mentoren uit te nodigen om feedback te geven op specifieke projecten of persoonlijke ontwikkeling. Deze feedback kan door de student worden gebruikt om zijn leerdoelen te bepalen of bij te stellen. De student is eigenaar van, en draagt verantwoordelijkheid voor zijn eigen leertraject. De software geeft middels meerdere meetmomenten inzicht in de ontwikkeling van de student. Overzichten met datapunten visualiseren de ontwikkeling en de voortgang van de door de student vastgestelde leerdoelen.
In een demo van ca. 20 á 25 minuten toont Paragin de belangrijkste functionaliteiten van hun oplossing voor programmatisch toetsen. Na de presentatie is er de mogelijkheid vragen te stellen.
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | OV3.19
Hoe geef je modern toetsen vorm bij studentgestuurd (en onvoorspelbaar) portfolio-onderwijs?
Pieter Smits (Portflow)
Steeds meer opleidingen innoveren hun onderwijs en toetsing in de vorm van bijvoorbeeld programmatisch toetsen, portfolio-assessments, en longitudinale metingen. Niet alleen het onderwijs innoveert, het landschap van digitale portfolio- en toetsoplossingen is nog nooit zo breed en divers geweest als nu. Tegelijkertijd krijgt juist de zelfsturing en het eigenaarschap van de student in toenemende mate een vooraanstaande positie in de onderwijsvisies. Toch is het vaak een uitdaging om dit ook te operationaliseren in praktijk en in het bijzonder in het toetsbeleid. In deze sessie deelt Portflow (Drieam) inspiratie over hoe moderne vormen van toetsing, meting en het toetsbeleid in te richten zijn met behulp van digitale portfolio's.
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | OV4.34
15 jaar programmatisch toetsen in de praktijk met Scorion
Robert Smeenk (Scorion)
15 jaar geleden begonnen we met het eerste portfolio dat programmatisch toetsen ondersteunt: de basis voor ons product, Scorion. In die 15 jaar hebben we ervaring opgedaan met talloze verschillende opleidingen.
In deze sessie zullen we verschillende onderwijsconcepten toelichten (competenties, leeruitkomsten en EPA’s) en laten we aansprekende studenten en opleidingsdashboards zien van opleidingen als Geneeskunde, Tandheelkunde, PABO, ICT en paramedische studies.
Dus, ben je geïnteresseerd in…
- …hoe in 2008 de eerste HBO-instelling programmatisch toetste?
- …hoe een geneeskunde-opleiding in 2014 van de ene op de andere dag volledig over ging naar programmatisch toetsen?
- …hoe het ZelCom-model geïmplementeerd kan worden in een Tandheelkunde-curriculum?
- …hoe er programmatisch getoetst wordt in Duitsland en Amerika?
- …wat de do’s en don’ts bij een implementatie zijn?
- …hoe je de theorie omzet naar een praktisch bruikbaar onderwijsconcept?
- …hoe programmatisch toetsen, naast medische, bij andere opleidingen zoals bij de TU Eindhoven of Accountancy, werkt?
- …hoe je programmatisch toetsen in je eigen opleiding kan toepassen?
Kom dan naar onze sessie luisteren en kijken!
Demonstratie | 30 minuten | 12:00 - 12:30 | NL | OV4.41
Festival Leren van Toetsen 2023
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-lerenvantoetsen2023
2023-06-02
2023-06-02
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De Haagse HogeschoolDe Haagse HogeschoolJohanna Westerdijkplein 75 2521 EN Den Haag Nederland