We hebben een breed workshopaanbod kunnen samenstellen met per ronde 6 of 7 sessies om uit te kiezen. Je kiest op de dag zelf welke sessies je bijwoont, je hoeft dus vooraf niet aan te melden.
Behoefte aan een overzicht in één oogopslag? Bekijk dan de timetable!
Workshopronde 1
Zicht op Studentontwikkeling: Spelenderwijs het leerpad van de studenten in kaart brengen / mapping students' learning paths using a game
Judith Gulikers (WUR) & Liesbeth Baartman (Hogeschool Utrecht)
[NL] Deze workshop is gebaseerd op het 2 jarig NRO project "Zicht op Studentontwikkeling" (ZopS). Het project had als aanleiding de verbinding tussen onderwijs, leren, formatief evalueren en summatief beoordelen meer met elkaar te verbinden en gedurende het traject beter zicht te krijgen op de ontwikkeling van studenten. Met 4 (MBO) teams hebben we via allerlei activiteiten een learning progression, met hobbels en tussenstations gemaakt, om van daaruit doelgerichte formatieve evaluatie activiteiten (aan de hand van de Cyclus van Formatief Evalueren) te ontwerpen. Het onderzoek en alle ervaringen hebben geleid tot een spel om dit zelf te gaan doen. In de workshop nemen we jullie mee in de hoofdstappen en denk je na – met behulp van het spel - over de eerste contouren van je leerpad (learning progression), tussenstation, hobbels en formatieve activiteiten. De sessie is geschikt voor zowel docenten als onderwijskundigen. Het is wel behulpzaam als je een opleiding in gedachte hebt, en wellicht met een collega kunt aansluiten. Alle materialen van ZopS zijn alvast te vinden op onze website.
[ENG] This workshop is based on the 2-year NRO project "Zicht op Studentontwikkeling" (ZopS). The purpose of the project was to connect teaching, learning, formative evaluation and summative assessment and to get a better insight into student development during the process. With 4 (MBO) teams we created a learning progression, with bumps and intermediate stations, through all kinds of activities, in order to design goal-oriented formative evaluation activities (using the Cycle of Formative Evaluation). The research and all the experiences have resulted in a game to do this by yourself. In the workshop we will take you through the main steps and you will design - while using the game - the first outline of your learning path (learning progression), intermediate station, bumps and formative activities. The session is suitable for both teachers and educators. It is helpful if you have a course in mind to work on, and if you join the workshop together with a colleague. All materials from ZopS can already be found on our website.
Uitwisseling/Discussion | 75 minuten | 10:15 - 11:30 | NL & ENG | Innovation Playground
Empowering students: how do you encourage student agency with assessment?
Janine Haenen & Joyce den Heijer (De Haagse Hogeschool)
Agency refers to the ability to deliberately and reflectively influence one's own behavior and the environment. More and more agency is required of students in Higher Education. Agency is also recognised as an important characteristic for lifelong learning. Enough reasons to pay attention to student agency in Higher Education, but how can you do this as a teacher or test developer? Janine Haenen, from the 'Duurzame Talentontwikkeling' lectorate at The Hague University of Applied Sciences, is conducting doctoral research into the factors in educational learning environments that stimulate and hinder student agency. In collaboration with colleagues from Inholland University of Applied Sciences, including a researcher from the Research Group on Student Success, a questionnaire was developed and administered to programs at various higher education institutions. This questionnaire will be used to investigate which personal, relational and instructional design factors in the learning environment are necessary for student agency. In this workshop, we will reflect on the preliminary insights from the research. Janine and her fellow testing expert Joyce den Heijer will also discuss how these insights can empower students in their assessment and learning from these assessment.
Research | 75 minuten | 10:15 - 11:30 | ENG | Beijing
Flexibel toetsen in het Hoger Onderwijs
Norbert Huyer & Peter Renden (De Haagse Hogeschool)
In flexibele leerprogramma's krijgen studenten meer verantwoordelijkheid in wat, wanneer, hoe en waar ze leren. Flexibele leerprogramma's bieden studenten vrijheid in hoe ze willen leren, maar idealiter ook om, door middel van flexibele toetsing, te laten zien dat een leeruitkomst beheerst wordt. Bij flexibele toetsing hebben studenten de mogelijkheid om met verschillende toetsvormen professionele beroepsproducten in te leveren. Een dilemma is echter hoe de kwaliteit van toetsen kan worden gewaarborgd als studenten zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze worden beoordeeld. Daarom is het van belang om te weten hoe studenten kunnen deelnemen aan flexibele toetsing, met behoud van de geldende kwaliteitscriteria.
Aan de hand van resultaten van een focusgroepstudie die is uitgevoerd bij 4 opleidingen hbo-v, waarbij de percepties van docenten en studenten in 7 focusgroepen op flexibel toetsen zijn onderzocht, worden de deelnemers meegenomen in een stappenplan voor het ontwikkelen en inrichten van flexibele toetsing. We starten met het delen van onderzoeksresultaten en in het 2e deel stellen we een stappenplan voor in het ontwikkelen van flexibele toetsing en willen we met de deelnemers in gesprek over de toepasbaarheid.
Onderzoek | 75 minuten | 10:15 - 11:30u | NL | New York
Coaching en programmatisch toetsen. Hoe dan?!
Sascha Winkel (De Haagse Hogeschool) & Debby Weerlink (Fontys)
In het onderwijsconcept programmatisch toetsen staat de ontwikkeling van de student en het leren van feedback centraal. Een belangrijke rol is daarom weggelegd voor begeleiders en coaches van dit proces. Debby Weerlink heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de ontwerpprincipes rondom coaching en programmatisch toetsen. We geven hier vervolg aan door samen op zoek te gaan naar praktische handvatten. We gaan daarom graag met je in gesprek over vragen als: wat betekent coaching bij programmatisch toetsen? Hoe coachen jullie je studenten binnen PT? Hoe kan coaching bijdragen aan de ontwikkeling van zelfsturingsvaardigheden van studenten? Je gaat in gesprek met collega's van andere instellingen en verlaat de workshop hopelijk met nieuwe inzichten. De gedeelde inzichten willen we bundelen in een deelbaar document. Deze sessie is vooral interessant voor deelnemers van opleidingen die al programmatisch toetsen of in een vergevorderde ontwerpfase zitten.
Uitwisseling | 60 minuten | 10:30 - 11:30 | NL | OV3.15
Loslaten en Vertrouwen: Weg met het vaste curriculum!
Marjolein Faassen & Arianne Luik (De Haagse Hogeschool)
De T-shaped opleiding HBO-ICT aan de Haagse biedt studenten de mogelijkheid hun talenten te ontwikkelen door een flexibel onderwijsaanbod. Met de open leerroute Innovative Development, waarbij de docent een heel stuk van de regie loslaat, ontwikkelt de student zich tot een zelfbewuste young professional. Geen lessen, geen toetsen, geen leslokalen en geen vaste leeruitkomsten... Wel gedreven studenten, gedreven docenten, gedreven externe partijen, leren door vallen en opstaan en een inclusieve leeromgeving... En vooral door het loslaten van het bekende en het op en in elkaar vertrouwen. Hoe we dat doen? Dat laten we jullie zien in ons verhaal over samen leren. We hopen jullie te inspireren.
Good practice | 75 minuten | 10:15 - 11:30 | NL | OV3.19
Ipsatief toetsen: dé oplossing voor inclusief toetsen?
Marije Smits, Isabella Voskuijl, & René Wondergem (Hogeschool Rotterdam)
Inclusiviteit is hot topic. Ook binnen de wereld van toetsing. Maar; hoe toets je op zo'n manier dat het recht doet aan de verschillen tussen studenten? Wij onderzochten of ipsatief toetsen daar wellicht een antwoord op is. Kenmerkend voor deze manier van toetsen is dat je de prestaties van de student uitsluitend vergelijkt met zijn/haar/hen eerdere prestaties. Daardoor staat de individuele ontwikkeling van de student centraal in de beoordeling. Heel anders dan bij een normatieve (voldoet de student aan de vastgestelde norm?) of summatieve (zijn de leerdoelen behaald?) toets dus! Tijdens deze informatieve Q&A sessie vertellen we je graag alles over ipsatief toetsen en wat volgens ons belangrijke do's en dont's zijn. En... we nemen daar niet alleen onze eigen ervaringen in mee. Tijdens deze sessie kan je ook onze studenten alles vragen over wat zíj vinden van deze manier van toetsen.
Uitwisseling | 60 minuten | 10:30 - 11:30 | NL | OV4.34
Een uitkomst voor leeruitkomsten: het inzichtelijk maken, gebruiken en interpreteren van leeruitkomsten in een LMS
Bob Mooijenkind, Tirza Smits, & Rynell Offerman (De Haagse Hogeschool)
Het inzichtelijk maken van het leerproces van studenten is een uitdaging voor veel docenten. Door leeruitkomsten op te stellen wordt het duidelijk wat studenten moeten weten, begrijpen of kunnen toepassen na het volgen van het programma. Maar wat als je eenmaal je leeruitkomsten hebt opgesteld? Hoe check je de voortgang van je studenten op de door jou opgestelde leeruitkomsten? Wij laten je graag een voorbeeld zien van hoe leeruitkomsten een plek kunnen krijgen in je Learning Management System (LMS). Door je leeruitkomsten een plek te geven in je LMS kunnen niet alleen docenten, maar ook studenten zelf inzicht krijgen in hoe het gaat. In een LMS heb je meerdere indicatoren om het leerproces van je studenten te kunnen inzien. Leeruitkomsten kunnen aan bijvoorbeeld opdrachten gekoppeld worden als een indicator om studentenprestatie te volgen. Zo kan de voortgang van een student getoetst worden ten opzichte van het beoogd einddoel van een cursus. Op die manier kan je een persoonlijk leerpad creëren voor studenten. Groepen kunnen persoonlijk materiaal toegewezen krijgen en/of individuele 'uitbijters' kunnen extra ondersteuningsmateriaal krijgen. Wij laten een good practice zien in Brightspace. Daarna gaan we graag met elkaar in gesprek. Wat doen jullie nu al, wat zou er beter kunnen en wat missen jullie nog?
Good practice | 60 minuten | 10:30 - 11:30 | NL | OV4.41
Festival Leren van Toetsen 2023
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-lerenvantoetsen2023
2023-06-02
2023-06-02
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De Haagse HogeschoolDe Haagse HogeschoolJohanna Westerdijkplein 75 2521 EN Den Haag Nederland