Keynotes
Ook dit jaar weer drie kopstukken uit binnen én buitenland die een inspirerende keynote verzorgen. Tijdens de keynotes is er ruimte voor vragen en interactie met de sprekers.
Alle keynotes worden opgenomen en na afloop van het festival gepubliceerd op onze website.
Renske de Kleijn
Leren van feedback door studenten, docenten én onderzoekers
In de afgelopen jaren schreef onderzoeker Renske de Kleijn met haar collega’s een aantal artikelen over feedback in het hoger onderwijs met een uitgesproken praktische invalshoek: het Westerveldraamwerk voor feedbackdialogen, een model voor feedbackgebruik met acroniemen voor feedbackvragen en de valkuilen van feedbackontvangers. De publicaties werden enthousiast ontvangen en lijken hun weg te vinden naar de onderwijspraktijk en dus de Nederlandse studenten en docenten. Maar wat zijn de eerste ervaringen met concrete toepassingen in het onderwijsveld? Welke feedback kregen de betrokken onderzoekers zelf de afgelopen tijd op dit werk? In deze keynote geeft Renske een korte samenvatting van de eerdere publicaties en gaat ze in op hoe die in de praktijk worden opgepakt. Ze zet uiteen hoe de eerste ervaringen ermee zijn en wat voor haar zelf de belangrijkste nieuwe inzichten, aanscherpingen en kritische kanttekeningen zijn.
Keynote | 75 minuten | 10:30- 11:45u | NL | Speakerscorner
Patrick Sins
Zelfregulerend leren gaat niet vanzelf - maar hoe dan wel?
Je mag verwachten dat onderwijs bijdraagt aan de kennisontwikkeling van studenten: dat studenten vakkennis opdoen en vaardigheden leren, en dat ze die kennis en vaardigheden leren toepassen. Maar als voorbereiding op hun verdere (onderwijs)carrière mag je bovendien hopen dat ze ook iets leren over hoe ze moeten leren. Dit houdt in dat ze ook instructie krijgen in welke strategieën je het best kan gebruiken om te leren of om kennis te verwerven. Dit noemen we strategieën voor zelfregulerend leren. Het gaat dan bijvoorbeeld over het gebruiken van je voorkennis, het maken van aantekeningen, het stellen van doelen, het bijhouden van een planning en het checken of je de informatie begrijpt. Maar ook hoe je moet omgaan met feedback in het licht van formatief handelen. Dit zijn bovendien strategieën die volgens onderwijsonderzoek zorgen voor betere leerprestaties. Ondanks dat studenten onmiskenbaar veel kennis en vaardigheden opdoen, lijkt het erop dat zelfregulerend leren tijdens de les nauwelijks de aandacht krijgt die het verdient. In deze keynote laat Patrick Sins zien wat hierachter steekt, wat volgens onderzoek 'werkt' en wat je hier vervolgens zelf mee kan. Heel praktisch en vooral ook leuk.
Keynote | 75 minuten | 13:15- 14:30u | NL | Speakerscorner
Anastasiya Lipnevich
Instructional feedback: Looking back while gazing forward
In this presentation Prof. Anastasiya Lipnevich will describe a series of studies that examined instructional feedback, its mechanisms, and its complex and variable effects on a range of educational outcomes. The studies were conducted in different contexts, cultures, and academic domains (statistics, languages, etc.). She will cover the process underlying the efficacy of instructional feedback and will discuss conditions under which feedback would be most conducive to improved performance. Providers' and recipients' perspectives will be considered. Further, she will offer approaches to providing students with instructional tools to facilitate effective self-feedback generation. She will offer current directions of future research and highlights her take on some problems that the field is facing.
Keynote | 75 minuten | 15:15- 16:30u | EN
Speakerscorner (Prof. Lipnevich will present from home)
Festival Leren van Toetsen 2023
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2023info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-lerenvantoetsen2023
2023-06-02
2023-06-02
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2023Festival Leren van Toetsen 20230.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
De Haagse HogeschoolDe Haagse HogeschoolJohanna Westerdijkplein 75 2521 EN Den Haag Nederland