Keynotes
Dit jaar hebben we maar liefst drie keynote sprekers, uit binnen én buitenland. Tijdens de keynotes is er ruimte voor vragen en interactie met de sprekers.
Alle keynotes worden opgenomen en na afloop van het festival gepubliceerd op onze website.
Naomi Winstone
Feedback literacy: From theory to practice
‘Feedback literacy’ is one of the new hot topics in educational research. The number of publications on the topic has grown dramatically in recent years, and educators are being encouraged to pay attention to developing the feedback literacy of their students. The term is being introduced in policy documentation, and new approaches to the measurement of feedback literacy are being developed. But what does this growing focus on feedback literacy mean for educational practitioners and leaders of learning and teaching? In this talk I will seek to explore the practical implementation of feedback literacy in educational practice. I will deconstruct key theoretical and conceptual representations of feedback literacy and develop a roadmap for implementation in practice, by addressing the following questions: 1) why should we care about feedback literacy?; 2) In the context of real classrooms, what does it mean to ‘develop’ students’ feedback literacy?; 3) how can we move beyond ‘one-size-fits-all’ approaches towards discipline-specific feedback literacies?; and 4) what contextual barriers to the implementation of feedback literacy exist, and how can these be overcome? Delegates will be invited to consider how these issues relate to their own settings, and we will consider the potential future landscape of feedback literacy in higher education research and practice.
Stijn Vanhoof & Geert Speltincx
Feedback in de klas: verborgen leerkansen
Je spendeert uren aan correctiewerk en het geven van feedback, maar vervolgens merk je dat studenten er (te) weinig mee aan de slag gaan. Herkenbaar? We nemen je in deze lezing mee in hoe het anders kan. We vertrekken vanuit de vraag "Wat doet studenten leren?" en bespreken hoe je feedback een wezenlijk onderdeel kan maken van je lesaanpak. Dat doen we aan de hand van twee thema’s en bijhorende werkvormen uit het boek ‘Feedback in de klas: verborgen leerkansen’:
- Heldere kwaliteitsverwachtingen: “Wat is er nodig om voldoende, goed of uitstekend te scoren?” Hoe complexer de taak, hoe moeilijker om dit duidelijk te maken. Rubrics en criterialijsten kunnen helpen, maar studenten lijken ze vaak anders te interpreteren dan je bedoelt. Nochtans, wanneer de kwaliteitsverwachtingen niet duidelijk zijn, schiet feedback zijn doel voorbij. In dit onderdeel ontdek je hoe je kwaliteitsverwachtingen echt tastbaar kan maken.
- Feedback als startpunt: Feedback komt vaak pas op het einde van een leerproces. Feedback is dan eenrichtingsverkeer (de docent bezorgt feedback aan de student) en het proces stopt zodra de feedback gegeven is. Kortom, de docent werkt hard, maar leerkansen voor de student worden gemist. In dit onderdeel ontdek je hoe je feedback (nog meer) als een startpunt kan vormgeven én hoe dit praktisch haalbaar kan.
Judith Gulikers
Formatief evalueren als interactief proces
Formatief evalueren is een interactief proces tussen docent en studenten. Zo weten we bijvoorbeeld dat gegeven feedback pas zinvol is als de student ook echt in actie komt naar aanleiding hiervan. Of dat studenten beter hun eigen werk kunnen evalueren als ze actief betrokken zijn bij het verhelderen van de succescriteria. We zien dat formatief evalueren het meest positief werkt als het de docent lukt om de student “actief” te krijgen in het formatieve proces. Veel docenten willen bovendien formatief evalueren inzetten om de student meer eigenaarschap over het eigen leren te geven. Maar wat betekent dit? Welk concreet gedrag wil je eigenlijk zien van je studenten in dit formatieve proces? En wat betekent dat dan voor jouw gedrag als docent?
In deze interactieve keynote bespreken we de cyclus van Formatief Evalueren (www.formatievecyclus.nl). Hiermee kijken we naar het gedrag dat jullie van je eigen studenten verwachten in de vijf fasen van dit formatieve proces. Van hieruit gaan we samen nadenken over wat dit betekent voor docentgedrag: Wat kun jij in jouw onderwijs doen om dit gewenste gedrag bij studenten op te wekken? Onderzoeksresultaten uit de leernetwerken formatief evalueren en de termen feedback geletterdheid en co-regulatie helpen ons om hierover het gesprek te hebben.
Festival Leren van Toetsen 2022
Registratiewebsite voor Festival Leren van Toetsen 2022Festival Leren van Toetsen 2022info@lerenvantoetsen.nl
Festival Leren van Toetsen 2022info@lerenvantoetsen.nlhttps://www.aanmelder.nl/festival-leren-van-toetsen-2022
2022-06-03
2022-06-03
OfflineEventAttendanceMode
EventScheduled
Festival Leren van Toetsen 2022Festival Leren van Toetsen 20220.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z
InhollandInhollandTheresiastraat 8 2593 AN Den Haag Nederland