De inhoud van alle sessies op een rij

- Plenair
 

Brede welvaart en misverstanden over bestaanszekerheid en ongelijkheid.


Ontdek hoe het bbp, hoewel bekend, niet alles meet wat écht belangrijk is voor welvaart. Leer over de Monitor Brede Welvaart van het CBS, die diverse indicatoren voor de kwaliteit van leven in Nederland belicht. Duik in de verkiezingscampagne waar bestaanszekerheid centraal staat, met zorgen over lage inkomens en hoge energierekeningen. Ontdek de waarschuwing van het CPB voor een mogelijke armoedegolf. En stel jezelf de vraag: Zijn inkomens en vermogens eerlijk verdeeld in Nederland? Hoofdeconoom van het CBS Peter Hein van Mulligen praat je bij!

 

- Keuzesessies
 

Nieuw! Pincode 7e editie vmbo onderbouw (Leen Doorduin)

Vanaf schooljaar 2024/2025 kun je ook in de onderbouw van het vmbo met de 7e editie werken. Deze editie is volledig herschreven naar aanleiding van feedback van docenten en biedt een uitstekende basis voor de bovenbouw. Tijdens de workshop geeft eindredacteur Ewout Loen je een kijkje achter de schermen en legt hij aan de hand van de hoofdstukken in het proefkatern uit welke keuzes zijn gemaakt. We gaan met elkaar het gesprek aan over hoe je de methode kunt inzetten in de klas en wisselen daarbij ervaringen uit.
 

Nieuw! Pincode 7e editie havo/vwo onderbouw (Jeroen Perdaan)

Vanaf schooljaar 2024/2025 kun je ook in de onderbouw van het havo/vwo met de 7e editie werken. Deze editie is volledig herschreven naar aanleiding van feedback van docenten. Tijdens de workshop geeft eindredacteur Jeroen Perdaan je een kijkje achter de schermen en legt hij aan de hand van de hoofdstukken in het proefkatern uit welke keuzes zijn gemaakt. We gaan met elkaar het gesprek aan over hoe je de methode kunt inzetten in de klas en wisselen daarbij ervaringen uit.
 

Zo werk je optimaal met de digitale leeromgeving (Sandy Paas)

Werk je met de digitale leeromgeving, maar wil je zeker weten dat je alles eruit haalt wat er in zit? Of doe je dat nog niet, en ben je benieuwd naar hoe de digitale leeromgeving jou en je leerlingen ondersteunt? We werken continue aan het verbeteren en ook deze zomer zijn er weer de nodige verbeteringen doorgevoerd. Benieuwd? Zorg dat dat je bij deze sessie aanhaakt. 
 

Trends in het onderwijs (Harmen Soppe)

Het onderwijs is altijd in beweging. Tijdens deze sessie bespreken wij, Didactisch Domein Experts bij Noordhoff, een aantal belangrijke onderwijsthema’s van de afgelopen jaren. Wij gaan terug naar de ontstaansgeschiedenis van thema’s, zoals basisvaardigheden, burgerschapsonderwijs en digitalisering en bekijken de reacties hierop vanuit het brede werkveld. Wat kan het onderwijs van deze ontwikkelingen leren voor de trends van de toekomst? En wat heb jij daar aan als economiedocent?
 

Rek en ruimte binnen het huidige examenprogramma (Bastiaan van der Broek)

Het huidige economie-curriculum besteedt geen expliciete aandacht aan complexe maatschappelijke vraagstukken zoals globalisering, duurzame ontwikkeling, technologie, ongelijkheid en migratie. Dat terwijl onze leerlingen hier in hun leven gegarandeerd mee te maken krijgen. Het zou logisch zijn onze leerlingen gerichter op deze vraagstukken voor te bereiden: met kennis, vaardigheden en een handelingsperspectief. Tijdens de workshop gaan we verkennen waar nu al rek en de ruimte zit in het bestaande examenprogramma en hoe je met de huidige eindtermen een grote verscheidenheid aan maatschappelijke vraagstukken inzichtelijk kan maken.
 

Een nieuw curriculum in PO en onderbouw VO,  wat wordt de positie van economie? (Jeannet Hommel)

Momenteel wordt gewerkt aan nieuwe kerndoelen voor M&M. In deze workshop geeft Jeannet Hommel (Voorzitter Vecon) namens de Vecon informatie over de stand van zaken en vraagt de Kerngroep Curriculum jouw input met betrekking tot de onderwerpen die aan de orde zouden moeten komen.  


 

Burgerschap in het economieonderwijs (Annelie Uittenbogaard)

Economie leent zich bij uitstek voor burgerschap. Het is een vak waar iedereen, elke dag en overal mee te maken heeft. In deze workshop onderzoeken we hoe burgerschap-onderwerpen als verdeling van welvaart, diversiteit en inclusie, klimaat, maatschappelijk verantwoord ondernemen, kritisch consumeren en beroepskeuzen maken, gekoppeld kunnen worden aan economische concepten. De workshop biedt praktische strategieën en hulpmiddelen voor het creëren van een inclusieve leeromgeving waarin leerlingen worden aangezet tot kritisch denken en sociaal bewustzijn. 

Visie op de huizenmarkt (Marten van Garderen)

Senior Econoom Marten van Garderen (ING) neemt je graag mee in zijn kijk op de actualiteit in de economie. Keert de groei weer terug? Wat doet de rente de komende tijd en welke kant gaan de huizenprijzen op?  Wat vindt hij van de compensatie-economie? Welke rol gaan nieuwe technologieën zoals big data en AI spelen?  Zomaar een aantal vragen die in zijn verhaal aan bod kunnen komen.
   

Actualiteit in de klas (Bianca Mijnsbergen)

Deze workshop richt zich op het integreren van actuele economische gebeurtenissen in de lespraktijk. Leerlingen worden aangemoedigd om de complexe wereld van economie te begrijpen door middel van relevante en boeiende nieuwsitems. Nieuws is een prachtige bron voor het onderwijs en dicht de kloof tussen de lesstof en de (belevings)wereld van leerlingen. Met hulp van geselecteerde nieuwsberichten, help je leerlingen hun begrip van economische concepten te verdiepen. Na deze workshop ga je naar huis om met praktische tools om je les dynamischer en actueler te maken, waardoor de betrokkenheid en het begrip van je leerlingen wordt versterkt.

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren