Na de keynote (centraal en voor iedereen) is het tijd voor de rondes met allerlei workshops en lezingen. Op deze pagina vind je hierover meer informatie. Per ronde schrijf je je in voor 1 sessie. Let daar dus even goed op. 

Op deze pagina vind je alleen informatie over de workshops. Inschrijven doe je via deze link

 

Ronde 1 (10.50 - 12.30 uur)

 

Samenwerken met AI door The Hmm 

In deze workshop ontwerp en animeer je een virtuele AI vriend in samenwerking met elkaar en met AI tools. Je doet praktische ervaring op met toegankelijke AI tools, leert hoe je goede prompts schrijft en reflecteert daarna kritisch op wat het betekent om samen te werken met nieuwe AI tools. 

 

Held van jouw eigen verhaal! door Heldengilde 

"Jezelf leren kennen was nog nooit zo episch!" 

Middels 'Held van Jouw Eigen Verhaal', een interactief kaartspel, spelen jullie de hoofdrol in een levendige sage van legendarische proportie waarbij je niet alleen anders naar jezelf gaat kijken, maar ook door een andere bril kennismaakt met je collega's! 

Om het programma zo actueel en visueel mogelijk te houden, wordt er actief gebruik gemaakt van AI, met name Midjourney, om deelnemers een epische versie van zichzelf te laten ervaren en er zo real-time co-creatie kan ontstaan met de groep. 

Met dit spel leren deelnemers, op een voor hun aantrekkelijke manier, zichzelf beter kennen en ontdekken ze hun kernkwaliteiten. Dat maakt dat dit spel ook goed ingezet kan worden in het onderwijs. 

 

Deep fake door Digital Creativity 

Deep fake is een techniek voor het samenstellen van menselijke beelden op basis van kunstmatige intelligentie. Het wordt gebruikt om bestaande afbeeldingen en video te combineren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld jouw gezicht op die van andere mensen plakken. Zo kun je bekende mensen iets laten zeggen zonder dat zij dat echt gezegd hebben.

In deze bijzondere workshop gaan we kennismaken met deze nieuwe techniek. Door gebruik te maken van een app gaan we een aantal invloedrijke mensen opzoeken en hun gezicht vervangen door dat van onszelf. We bedenken dan zelf een tekst die we deze mensen willen laten zeggen. Belangrijk is om de afbeeldingen goed te bewerken en de teksten duidelijk in te spreken. Na afloop worden de video’s bekeken en beoordelen we de gemaakte filmpjes op het realiteitsgehalte. 

 

Immersieve technieken in het onderwijs door E-magine

E-magine is één van de deelnemende partijen in het consortium van creatieve vakscholen (waaronder Nimeto), bedrijven en instellingen op het gebied van Immersive Design. Tijdens deze workshop ga je kennismaken met de nieuwste VR-technieken en de diverse toepassingen die mogelijk zijn voor (de uitvoering van) het onderwijs. Hoe wordt het bijvoorbeeld al ingezet in het vmbo? Je komt het te weten tijdens deze sessie en misschien is er wel voldoende tijd om het ook zelf te ervaren...

 

AI: Hype of revolutie? door Wietse Hage

De workshop start met korte inleiding over de impact van AI op onze samenleving belicht en welke (fundamentele) vragen dat opwerpt over de toekomst van leren. Door concrete voorbeelden zie je hier hoe AI nu al het onderwijs uitdaagt, wat ons dwingt na te denken over de essentie van goed onderwijs.

Daarna gaan we samen filosoferen: in interactieve sessies verkennen we vragen als "Wat betekent menselijk leren in een AI-tijdperk?" en "Hoe bereiden we leerlingen voor op een toekomst mét AI?". Tijdens het praktische gedeelte gaan we in kleine groepen brainstormen over de nieuwe rol van docenten, de veranderende relatie tussen mens en technologie, en hoe we het beste van beide werelden kunnen combineren.

De workshop sluit af met een gezamenlijk geschetst toekomstbeeld voor betekenisvol onderwijs in het AI-tijdperk.

 

Bullshitbingo door SETUP

Al jaren horen we verhalen over hoe artificiële intelligentie onze banen overneemt. Wil je dat lot ontlopen, dan kun je maar beter een creatief ambacht kiezen, zo was het advies. Want de brute rekenkracht van een AI is goed in patronen herkennen, maar heeft geen benul van schoonheid en expressie. Toch zien we dit jaar allerlei AI-systemen opduiken die op basis van een paar woorden oneindig veel nieuwe kunstwerken kunnen maken, in elke mogelijke stijl en stroming. Maar waar kijken we eigenlijk naar? Kom bingo spelen en kijk of het jou lukt om de beelden te matchen bij de instructie waarmee de A.I. aan de slag is gegaan.  

In de sessie van 45-60 minuten gaan we tijdens de AI-bingo ook in gesprek met jou aan de hand van stellingen/gedachten over AI. Naast het spel element is er dus ook inhoudelijk ruimte om te debatteren over AI.

 

Hoe AI processen makkelijker maakt door Roel Rotteveel (Odyss)

Welke praktische toepassingen biedt AI nou om werkprocessen efficiënter maken? In deze sessie wordt de technologie vertaald naar concrete voordelen zoals chatbots en slimme systemen die dagelijkse taken verlichten.

Je krijgt eerst een toegankelijke introductie tot AI—zonder technische diepgang maar met praktisch inzicht. Daarna ontdek je hoe AI administratieve taken kan vereenvoudigen en processen kan versnellen.

 

 

Ronde 2 (13.15 - 14.45 uur)

 

Ai en het creatieve proces door Chantal Brandenburg 

Hoe is het creatieve proces opgebouwd en welke rol mag en kan  AI in spelen? Hoe vertaalt zich dat naar de toekomst en naar het onderwijs? Welke inzichten; kansen, risico's en dilemma's komen we tegen? 

 

De impact van AI op het onderwijs door Bart Meuffel

Hoe verandert het lesgeven? Tijdens deze workshop gaan we in op de vormen van AI en bespreken we hoe het het lesgeven verandert of gaat veranderen. Wat zijn de kansen en wat zijn de risico's? Hoe zorg je dat je zelf nog de regie blijft houden? Je leert voor jezelf antwoorden te formuleren en komt er achter waar je meer kunt leren over de toepassingen van AI in onderwijs. 

 

Verantwoord inzetten van AI in het onderwijs door Stephanie van den Kieboom 

Hoe maak je op een verantwoorde manier gebruik van content (foto's, teksten, muziek etc.) generende AI binnen het onderwijs?   Welke afspraken moeten we met elkaar maken over het gebruik van generatieve AI door studenten maar ook door docenten, zodat we rekening houden met zaken als privacy, inclusie, transparantie, en eerlijkheid?  

  

AI en ethiek door Renier van Eijk 

Wat zijn de grenzen van de maakbaarheid, voor welke ethische vraagstukken kom je daarbij te staan en hoe gaan we als mens hiermee om? Hoe herken je hoaxes, fake news en wat doen avatars? Wat is nog real content? De nieuwe ontwikkelingen bieden mooie kansen, maar ook bedreigingen. Welke oplossingen zijn er om op een verantwoorde manier deze nieuwe technologie ten gebruiken? 

 

Held van jouw eigen verhaal! door Heldengilde 

"Jezelf leren kennen was nog nooit zo episch!" 

Middels 'Held van Jouw Eigen Verhaal', een interactief kaartspel, spelen jullie de hoofdrol in een levendige sage van legendarische proportie waarbij je niet alleen anders naar jezelf gaat kijken, maar ook door een andere bril kennismaakt met je teamleden! 

Om het programma zo actueel en visueel mogelijk te houden, wordt er actief gebruik gemaakt van AI, met name Midjourney, om deelnemers een epische versie van zichzelf te mogen ervaren en er real-time co-creatie kan ontstaan met de groep. 

Met dit spel leren deelnemrs zichzelf, op een voor hen aantrekkelijke manier, beter leren kennen en ontdekken ze hun kernkwaliteiten. Dat maakt dat dit spel ook goed ingezet kan worden in het onderwijs. 

 

Overleven of overdreven? door Bureautje Aap (Patrick Klerks) 

Komt er echt een superintelligentie aan die de wereld gaat overnemen, of is AI wederom een opgeblazen hype? In deze workshop kijken we naar het verleden van AI, het heden en heel voorzicht naar de toekomst. 

We kijken hoe je AI op dit moment praktisch kan inzetten in je werkprocessen, maar ook hoe je de waarde (en het gebrek daaraan) van nieuwe AI-tools kan bepalen. En ja, we gaan natuurlijk ook even leuke dingen doen met ChatGPT en Beeldgeneratoren. 

 

AI Bullshitbingo door SETUP

Al jaren horen we verhalen over hoe artificiële intelligentie onze banen overneemt. Wil je dat lot ontlopen, dan kun je maar beter een creatief ambacht kiezen, zo was het advies. Want de brute rekenkracht van een AI is goed in patronen herkennen, maar heeft geen benul van schoonheid en expressie. Toch zien we dit jaar allerlei AI-systemen opduiken die op basis van een paar woorden oneindig veel nieuwe kunstwerken kunnen maken, in elke mogelijke stijl en stroming. Maar waar kijken we eigenlijk naar? Kom bingo spelen en kijk of het jou lukt om de beelden te matchen bij de instructie waarmee de A.I. aan de slag is gegaan.  

In de sessie van 45-60 minuten gaan we tijdens de AI-bingo ook in gesprek met jou aan de hand van stellingen/gedachten over AI. Naast het spel element is er dus ook inhoudelijk ruimte om te debatteren over AI.

 

Ronde 3 (15.00 - 16.15 uur) 

 

Ai en het creatieve proces door Chantal Brandenburg 

Hoe is het creatieve proces opgebouwd en welke rol mag en kan  AI in spelen? Hoe vertaalt zich dat naar de toekomst en naar het onderwijs? Welke inzichten; kansen, risico's en dilemma's komen we tegen? 

 

De impact van AI op het onderwijs door Bart Meuffel

Hoe verandert het je lesgeven? Tijdens deze workshop gaan we in op de vormen van AI en bespreken we hoe het het lesgeven verandert of gaat veranderen. Wat zijn de kansen en wat zijn de risico's? Hoe zorg je dat je zelf nog de regie blijft houden? Je leert voor jezelf antwoorden te formuleren en komt er achter waar je meer kunt leren over de toepassingen van AI in onderwijs. 

 

Verantwoord inzetten van AI in het onderwijs door Stephanie van den Kieboom 

Hoe maak je op een verantwoorde manier gebruik van content (foto's, teksten, muziek etc.) generende AI  binnen het onderwijs?   Welke afspraken moeten we met elkaar maken over het gebruik van generatieve AI, door studenten maar ook door docenten, zodat we rekening houden met zaken als privacy, inclusie, transparantie, en eerlijkheid?  

  

AI en ethiek door Renier van Eijk 

Wat zijn de grenzen van de maakbaarheid, voor elke ethische vraagstukken kom je daarbij te staan en hoe gaan we als mens hiermee om? Hoe herken je hoaxes, fake news en wat doen avatars? Wat is nog real content? De nieuwe ontwikkelingen bieden mooie kansen, maar ook bedreigingen. Welke oplossingen zijn er om op een verantwoorde manier deze nieuwe technologie ten gebruiken? 

 

Held van jouw eigen verhaal! door Heldengilde 

"Jezelf leren kennen was nog nooit zo episch!" 

Middels 'Held van Jouw Eigen Verhaal', een interactief kaartspel, spelen jullie de hoofdrol in een levendige sage van legendarische proportie waarbij je niet alleen anders naar jezelf gaat kijken, maar ook door een andere bril kennismaakt met je collega's! 

Om het programma zo actueel en visueel mogelijk te houden, wordt er actief gebruik gemaakt van AI, met name Midjourney, om deelnemers een epische versie van zichzelf te laten ervaren en er zo real-time co-creatie kan ontstaan met de groep. 

Met dit spel leren deelnemers, op een voor hun aantrekkelijke manier, zichzelf beter kennen en ontdekken ze hun kernkwaliteiten. Dat maakt dat dit spel ook goed ingezet kan worden in het onderwijs. 

 

Overleven of overdreven? door Bureautje Aap (Patrick Klerks)

Komt er echt een superintelligentie aan die de wereld gaat overnemen, of is AI wederom een opgeblazen hype? In deze workshop kijken we naar het verleden van AI, het heden en heel voorzicht naar de toekomst. 

We kijken hoe je AI op dit moment praktisch kan inzetten in je werkprocessen, maar ook hoe je de waarde (en het gebrek daaraan) van nieuwe AI-tools kan bepalen. En ja, we gaan natuurlijk ook even leuke dingen doen met ChatGPT en Beeldgeneratoren. 

 

Immersive Design: het GLU-perspectief door  Grafisch Lyceum Utrecht

Nimeto en het Grafisch Lyceum Utrecht werken samen met vier andere creatieve vakscholen en het bedrijfsleven samen in een consortium dat zich bezighoudt met de ontwikkelingen rondom het nieuwe vakgebied Immersive Design. Net als Nimeto gaat ook het GLU onderwijs op dit gebied aanbieden en waar mogelijk zullen we daar de samenwerking gaan zoeken. In deze workshop neemt het GLU je mee in hún perspectief op het gebied van de immersieve technieken en de toepassing ervan.”

 

 

 

 

Gezamenlijke afsluiting en borrel (16.15 uur- 17.00 uur) 

 

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren