Workshops​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Icon Social

"Eten en ontmoeten"

Dinerbuffet en ruimte voor ontmoeting

Ontmoet professionals en ouders uit de gemeente Lelystad.

Schuif deze keer juist niet aan bij iemand die je kent, maar stap bijvoorbeeld af op iemand van een andere organisatie. Ontdek op welk vlak jullie van elkaar kunnen leren. Waar heb je raakvlakken en waar kunnen jullie elkaars expertise in de toekomst gebruiken.

Leer van elkaar en inspireer elkaar!

Kies in 2 rondes voor een workshop en in 1 ronde voor diner

Icon SEO

Pedagogisch basisspel

Bert Wienen en Goudvisie (serious game)

Het welbevinden van kinderen, jongeren en ouders staat onder druk. Oplossingen die we tot nu toe probeerden, meer professionals en meer jeugdhulp, lijken het tij niet te keren. Daarom is het volgens ons terecht dat er steeds meer aandacht is voor de pedagogische basis.

Het symposium zal starten met een lezing van Bert Wienen, gericht op inspiratie en het omdenken van hypothesen. In deze workshop zullen er nieuwe wegen verkend worden door middel van een serious game, die direct aansluit op het besproken thema. Het spel zorgt ervoor dat de lezing effect heeft: men leert direct anders kijken, bubbels doorprikken, hypothesen omdenken en andere gesprekken voeren. Zo krijgt de lezing een praktisch vervolg en wordt de theorie meteen in de praktijk gebracht.

 

Deze workshop (W01) vind je in ronde 1 en 3

Icon Email

Eenzaamheid

Jeanette Rijks (Factor 5), Anna Rijpsma en Annica Bijma (Welzijn Lelystad)

Eenzaamheid bij kinderen en jongeren is een probleem waarvan we de omvang pas kort beseffen. Wat zegt de wetenschap erover en wat kunnen we met die kennis doen?

In deze workshop gaan we in op de vraag wat eenzaamheid voor kinderen betekent, of het wel voldoende aandacht heeft en wat we er aan kunnen doen. Verbindingen aangaan en onderhouden, het is een kunst die geleerd moet worden. Maar hoe dan?

Jeannette Rijks, pionier op het gebied van de aanpak van eenzaamheid, deelt vandaag verborgen kennis van eenzaamheid en daagt je uit om ermee aan de slag te gaan.

Anna Rijpsma en Annica Bijma, beiden eenzaamheid specialist in de gemeente Lelystad, zullen eveneens aanwezig zijn om vragen te beantwoorden.

Deze workshop (W02) vind je in ronde 1

Icon Web Content

Ondersteuning in het voortgezet onderwijs, een introductie

Anneke Baaij, Erna Grootjen, Jolanda van der Windt (OCO’s Porteum) en Inge Deurhof (OCO Aeres) - Ondersteuningscoördinatoren van Aeres en Porteum - OT VO

Passend onderwijs betekent dat alle leerlingen een plek krijgen op een school die bij ze past met de ondersteuning die daarbij past. Denk in deze workshop actief met ons mee in een rol van medewerker van het ondersteuningsteam. Ga de uitdaging aan om met ons de mogelijkheden en beperkingen te verkennen.

Deze workshop (W03) vind je in ronde 3

Icon Advertising

Gezonde jeugd gezonde toekomst

Lisa Koedijk en Marleen Tibbe (GGD)

Lelystad heeft met JOGG Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst een sterk netwerk waar initiatieven en ontwikkelingen rondom een gezonde en actieve leefstijl voor kinderen en jongeren bij elkaar komen. De belangrijkste doelen? Gezonder eten en drinken, meer bewegen en de fysieke omgeving gezonder en beweegvriendelijker maken, zodat kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot en met 18 jaar kunnen opgroeien tot een gezonde generatie.

Het netwerk van JOGG Lelystad bestaat uit partners uit de sectoren onderwijs, kinderopvang, sport, welzijn en jeugdgezondheidszorg. De komende jaren zetten we in op versterking van het bestaande netwerk richting een werknet van partners die niet alleen netwerken, maar zich samen actief inzetten voor een gezonde jeugd. Nieuwsgierig geworden wat we doen, hoe je kunt aansluiten en wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Kom naar onze workshop!

Wat is JOGG aanpak en wat kan JOGG aanpak bieden aan scholen? Er is interactief gedeelte waar input wordt opgehaald vanuit de deelnemers.

Deze workshop (W04) vind je in ronde 1

Icon AI

Kracht van de groep

Hetti v.d. Lugt en Marieke Klein Nijenhuis (MDF)

“Knoop in je levenstouw”; “rode en groene gedachten”, “geblinddoekt je weg zoeken”; “4 G’s”,” wel of niet met de boot mee?", "Een schatkistje maken”

 

Wil je weten wat dit met MDF te maken heeft? Meld je dan aan voor de interactieve workshop “groepswerk bij MDF”.  

 

Na deelname heb je alle groepen die er bij MDF gegeven worden op een rijtje én heb je ervaren hoe bepaalde oefeningen werken. De groepswerkers van MDF geven informatie over hun werkzaamheden.

Deze workshop (W05) vind je in ronde 1

(Meer workshops onder dit blok)

Waarom je erbij moet zijn

Voor, door en met elkaar. Leer van elkaar en inspireer elkaar.

Volg een veelvoud aan workshops en blijf elkaar inspireren door na afloop jullie opgedane kennis (in het team) met elkaar te delen.

Waarom je erbij moet zijn
Icon Social

“Het gebeurde onder mijn neus”

Workshop Preventie met Gezag

Hannah Oostendorp (Gemeente Lelystad), Carl Aventurin (HALT) en Marianne Groenink (Politie)

In 2023 is in het programma Preventie met Gezag van start gegaan. Lelystad is in dit landelijk programma een van de voorlopers. Het doel van dit programma is om te voorkomen dat jongeren in de ondermijnende criminaliteit belanden of verder afglijden. Om dit te realiseren, worden diverse interventies en projecten ingezet, zowel in de wijk, op straat, thuis en op school.

 

Deze workshop is bedoeld om je bekender te maken met de interventies die uitgevoerd worden. Daarnaast willen we graag met elkaar in gesprek over het oppikken van signalen die mogelijk kunnen wijzen op (startende) criminele activiteiten. Hoe herken je die, en wat kun je doen als je denkt dat je signalen herkent?

 

Wil je hier meer over weten of graag meepraten? Je bent van harte welkom!!

Deze workshop (W06) vind je in ronde 1

Icon SEO

Van Mediawijsheid naar Media Empowerment

Wijnand Hanssens (foto) en Brahim Ej-Jaouani

(Welzijn Lelystad)

Deze interactieve sessie begint met een verkenning van ons eigen mediagebruik, waarvoor deelnemers hun smartphone nodig hebben. Vervolgens bespreken we wat er wordt bedoeld met 'van mediawijsheid naar media empowerment' en gaan we aan de slag met een actueel thema, zoals kunstmatige intelligentie.

Tijdens de workshop worden deelnemers betrokken bij inspirerende discussies en hands-on activiteiten. We sluiten af met het '30 Seconds' spel, waarin je in 30 seconden woorden uit de digitale wereld en sociale media uitlegt of uitbeeldt. Deze workshop biedt inzicht in het versterken van het bewust gebruiken van sociale media.

 

Deze workshop (W07) vind je in ronde 1

Icon Email

Onder Druk: Schooluitdagingen en steun voor jonge mantelzorgers*

Liesbeth Krouwel en Wouter Biesmans (Welzijn Lelystad)

Ontdek de wereld van de jonge mantelzorger en krijg zicht op de impact die de thuissituatie met zich mee kan meebrengen. Wij geven tips hoe je als professional deze kinderen of jongeren kunt signaleren, ondersteunen of doorverwijzen bij (schoolgerichte) uitdagingen, stressfactoren en tegenslagen. We behandelen onderwerpen als preventieve aanpak, loyaliteit, parentificatie en erkenning geven. Sluit je aan bij deze essentiële workshop en maak een verschil in het leven van jonge mantelzorgers!

* Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren die opgroeien met een gezinslid, die een chronische ziekte, beperking, psychische problemen of verslaving heeft.

 

Deze workshop (W08) vind je in ronde 1

Icon Web Content

Het nieuwe werken van Jeugdpreventiewerk

Maartje Brinkman en Chantal Ladru (Welzijn Lelystad)

Graag presenteren we hoe wij als jeugdpreventiewerkers op de middelbare scholen in Lelystad actief zijn om het leefklimaat van de leerling prettiger te maken. Preventief werken is onze kracht; ‘zo lang als nodig en zo kort als kan’. Wij werken zowel individueel als groepsgericht en bieden een breed scala aan werkvormen en trainingen aan. Hiermee hopen we zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de (zorg)behoeften en wensen van de leerlingen, ouders en school (3-hoek). Zo is onze werkwijze is de afgelopen periode doorontwikkeld. Wij bieden nu ook laagdrempelige opvoedondersteuning voor lichte opvoedingsvragen waar we in het verleden ouders alleen betrokken bij de zorg om hun kind. Tijdens onze workshop zien we er naar uit om jullie te informeren over ons veelzijdige jeugdpreventiewerk.

Deze workshop (W9) vind je in ronde 2 en 3

Icon Advertising

Het belang van spelen

Daniek Dijkgraaf en Ruth Kwakkel (Intraverte)

Bewegen, spelen en je jezelf ontwikkelen? Is dat iets voor ouders, voor het onderwijs, voor de bredere pedagogische basis of voor de zorg? En wat is de relatie met schoolse vaardigheden en leren, de vraag naar jeugdhulp en de motorische ontwikkeling van kinderen? In deze workshop gaan we daar op in en bieden we handvatten wat je hierin kunt doen vanuit de visie en expertise van Intraverte.

Deze workshop (W10) vind je in ronde 1

Geef je op en nodig je collega's/netwerk uit!

Icon Social

Ondersteuning op de basisschool, een introductie

Maureen van den Bos (Stichting SchOOL) en Monique Ymker (GGD)

Het ondersteuningsteam (OT) is een team van professionals die op elke school in

Lelystad gepositioneerd is. Het OT is een samenwerking tussen de drie O’s:

Opvoeden (MDF), Opgroeien (GGD) en Onderwijs (School). Het OT heeft

als doel om preventief samen te werken en waar nodig ouders en kinderen zo

snel mogelijk te ondersteunen. Hoe ziet dit er in de praktijk uit? Hoe wordt dit

vorm gegeven? Wat is jouw bijdrage in het OT en wat zou je anders willen doen?

Deze workshop (W12) vind je in ronde 3

Icon SEO

Gelijke Kansen, een hoofd en een hart

Hasse van Nunen (Klassen kennisbank)

Herinner je je Anyssa nog, die op haar 11-jarige leeftijd de enige was binnen haar gezin die de bijsluiters van opa’s medicijnen kon lezen? En Yunus-Can die steeds weer zijn best moest doen een rustig plekje te vinden thuis om zijn huiswerk te maken? De documentaireserie Klassen gaf kansenongelijkheid een hoofd en een hart. Daarmee werd niet alleen het probleem goed duidelijk, maar vooral werd zichtbaar wat een verschil het maakt als er iemand naast het kind staat die alle kansen wil bieden. 

 

En het goede nieuws: misschien is er wel niemand in het onderwijs en de jeugdzorg die dat níet wil. 

 

Maar hoe dan? Want wat is jouw invloed? En waar kun jij bijdragen aan het geven van misschien nog wel meer kansen dan je al doet? Tijdens deze workshop onderzoeken we met elkaar hoe jouw achtergrond, jouw ervaringen en jouw blik invloed hebben op je handelen. Hoe zorg je ervoor dat dat handelen altijd is op basis van hoge (maar niet té hoge) verwachtingen? De workshop wordt gegeven op basis van de kennis uit de Klassen Kennisbank waar wetenschappelijke kennis vertaalt is naar normale mensentaal: www.gelijkekansenindeklas.nl en wordt gegeven door de impactproducent van Klassen Hasse van Nunen.

Deze workshop (W13) vind je in ronde 2 en 3

Icon Email

De dynamiek van jongeren in de klas

Gerco Buis (MBO college)

Wanneer jongeren samenkomen, ontstaat er altijd een bepaalde dynamiek. In een schoolomgeving wil je dat deze dynamiek gericht is op lessen en leren, maar dat gaat niet altijd vanzelf. Wat kun je doen als studenten niet in de ‘leerstand’ staan of te veel met elkaar bezig zijn in plaats van met de les?

Tijdens deze workshop maak je kennis met acht verschillende dynamieken die kunnen ontstaan in een groep. We laten je zien hoe je de scherpe kantjes van ongewenst gedrag kunt afhalen. Hierdoor kun je als docent beter een groepsanalyse maken, de groep in kaart brengen en gerichte interventies inzetten.

Hopelijk zie ik je bij de workshop!

Deze workshop (W14) vind je in ronde 1

Icon Web Content

Lisa: Voor al je opvoed- & opgroeivragen

Josca Zuijdgeest en Danielle Groenestein

(Lisa Lelystad)

Heb je behoefte aan meer informatie over Lisa Lelystad, het informatie en adviespunt van Lelystad rondom opvoeden en opgroeien? Wil je weten welke ketenpartners betrokken zijn, wat casuïstiekoverleg voor jou/jouw organisatie voor meerwaarde kan hebben en wil je ervaren hoe het is om casuïstiek onder te brengen bij de juiste (voorveld)partners? Dan zit je bij onze workshop op de goede plek. 

Deze workshop (W15) vind je in ronde 1

Icon Advertising

Jeugdprofessionals bij de huisarts en toegang tot de jeugdhulp

JPH en Jeugd Lelystad

In de gemeente Lelystad hebben we jeugdprofessionals bij de huisarts (JPH).

Wat doen de JPH, wanneer kan je bij ze terecht? Daarnaast hebben we ook Jeugd Lelystad, de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp.

Hoe ziet de route naar specialistische jeugdhulp via Jeugd Lelystad eruit?

In deze workshop maak je kennis met de JPH en Jeugd Lelystad en kom je meer te weten over hun werkwijzen en mogelijkheden.

Deze workshop (W16) vind je in ronde 1 en 3

Icon AI

Ontwikkelingslijn van het jonge kind

Voor kinderen, die de voorscholen in Lelystad bezoeken, is het van het grootste belang dat de aansluiting met groep 1 van het basisonderwijs soepel verloopt. We nemen jullie mee in de stappen die we zetten om deze ononderbroken ontwikkelingslijn te optimaliseren, en hoe deze lijn wordt doorgetrokken naar groep 3.

Deze workshop (W17) vind je in ronde 1

Icon Social

Ouders in scheiding

Mandy Pietersz en Ina Bottenberg (MDF)

1 op de 3 gezinnen gaan uit elkaar. Dus de kans is groot dat je hier (direct of indirect) ook mee te maken hebt of krijgt. Een scheiding is heftig voor alle gezinsleden. Alles komt op losse schroeven te staan. Logisch dat dit veel onzekerheid en vragen met zich meebrengt. Zowel voor de ouders als de kinderen. Na het volgen van deze workshop weet je meer over: - Welke impact een scheiding op het kind(eren) kan hebben én op de ouders. - Wat je als ouders, leerkrachten en netwerk wél en wat niet moet doen. - Welk hulpaanbod er is voor ouders en kinderen. We zien je graag bij onze workshop 😊

Deze workshop (W18) vind je in ronde 1

Icon SEO

Generatiebewuste preventie

Waar is Leo?

Mark Weghorst (NCJ)

In de de coronaperiode ontstonden, door de omstandigheden, bijzondere initiatieven om jongeren te helpen die uit het verlangen van het onderwijs waren weggevallen (Wienen). Thuiszitters. Het gaf ook de gelegenheid om deze groep te volgen en van hen te horen wat werkt. VIAA werkte samen met de universiteit Nijmegen, de Agora-vereniging en NCJ aan een onderzoek om hier zicht op te krijgen.

Wat we leerden? De leerling zien, horen én helpen blijkt de kern van elke aanpak. Dat is geen rocketscience, maar toch lukt dat nog niet altijd.

Mark Weghorst, adviseur bij het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (thema’s onderwijs, preventie, ouderschap) neemt de deelnemers mee in een andere attitude. Aan de hand van denk- en kijkmodellen die gebruikt worden bij generatiebewuste preventie laat hij zien hoe je elke leerling kunt zien, horen en helpen. En hoe cruciaal dat is om te voorkomen dat we generaties verliezen. En wellicht horen we ook nog van Leo. Wie Leo is en wat Leo betekent voor jongeren die niet gezien, gehoord en geholpen worden.

Deze workshop (W30) vind je in ronde 3

Icon Email

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Marije Goud en Daniëlle Scheer (GGD)

Werk je in de gezondheidszorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of jeugdzorg, dan ben je verplicht te werken met een meldcode. Deze workshop geeft je uitleg en leert je werken met de meldcode.

 

Wat komt er aan de orde, waarbij gebruik wordt gemaakt van de meldcode:

·         Wat doe je bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling?

·         Hoe voer je een gesprek met ouders of cliënten?

·         Hoe maak je een goed verslag?

·         Wat doet Veilig Thuis?

 

Deze workshop (W20) vind je in ronde 2

Icon Web Content

Talentontwikkeling bij jongeren

SPOT

Iedereen heeft een talent, vaak weten jongeren zelf nog niet wat dat talent is. Maar door je te focussen op datgene waar iemand van groeit en opbloeit, in plaats van de focus te leggen op de problemen en dat wat hen belemmert, ontstaat een vuurtje.

Jongeren ontdekken hun eigen passie en motivatie en vanuit daar kunnen ze prachtige dingen doen en in sommige gevallen weer grip of perspectief op hun leven krijgen. Ze kunnen verschil maken in hun eigen leven, en vervolgens als agent in het leven van andere jongeren en met elkaar kunnen ze als beweging impact maken in de stad!

Bij Stichting Creative Change Agents, de beweging die werkt vanuit jongerenbroedplaats SPOT! zien ze in iedere jongere een maker en deze makers groeien binnen de beweging door naar agents.

In deze workshops nemen onze Agents u mee in hun leefwereld. Ze laten zien hoe deze aanpak voor hen werkt en voor andere jongeren en dagen u uit om in uw context nóg talentgerichter te werken.

Laat u meenemen en uitdagen door onze jonge experts!

Indeling workshop:

Deel 1: jongeren delen hun ‘talentenreis’

Deel 2: deelnemers delen cases waar ze in vastliepen op motivatie van jongeren

Deel 3: deelnemers gaan onder leiding van de jongeren aan de slag met deze cases

Deel 4: groepjes pitchen hun cases aan de jonge agents en krijgen tips mee naar huis.

Deze workshop (W26) vind je in ronde 3

Icon AI

Maak kennis met de natuur als pedagoog

Nancy Kerpershoek (Staatsbosbeheer) en Manon van Balen (IVN)

Voel je welkom in deze workshop waarin je kennismaakt met de natuur als pedagoog.

Stadsboswachter Nancy neemt je mee in wat natuurbeleving doet voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Samen delen we tips en tricks voor ouders, kinderopvang, docenten en jeugdhulpverleners.

Deze workshop (W23) vind je in ronde 2

Icon Web Content

Sense of belonging

Lalash Tahir en Petra Josso Loureiro (Windesheim)

Sense of belonging staat in directe relatie met zowel studentenwelzijn als met studiesucces. De participatie van jongeren wordt gezien als een uiting van de mate van sense of belonging. Participatie is daarmee een belangrijke voorspeller voor het studiesucces en een graadmeter voor de sense of belonging van jongeren. Maar wat is participatie en hoe zorg je er dan voor dat jongeren participeren? In deze werksessie nemen we je mee langs relevante onderzoeken en worden praktische tips en ideeën uitgewisseld.

Deze workshop (W27) vind je in ronde 3

Icon AI

Taal, TOS en de mogelijkheden van Kentalis

Frauke Pontenagel en Leanne Rook-Janssen (Kentalis)

Ben jij bekend met TOS? Weet jij wie je wanneer kunt inschakelen en welke route er dan bewandeld moet worden? Soms is het best een puzzel om bij het juiste adres te komen voor jouw vragen. Koninklijke Kentalis ondersteunt mensen die slechthorend, doof of doofblind zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of communicatief meervoudige beperking hebben. Dit doen wij door zorg en onderwijs. Ook in Lelystad biedt Kentalis allerlei mogelijkheden.

In onze presentatie geven wij uitleg over wat TOS (taalontwikkelingsstoornis) is en welke behandel- en onderwijsmogelijkheden er zijn. 

Na het volgen van deze presentatie weet je bovendien waar je terecht kunt met je vragen. Dus wil je weten wat Kentalis voor jou of je leerling/cliënt nu en in de toekomst zou kunnen betekenen, dan nodigen we je van harte uit voor deze kennismaking.

Deze workshop (W29) vind je in ronde 2

Mogelijk gemaakt door
eenvoudig evenementen organiseren
 eenvoudig evenementen organiseren