Waarom meedoen?

 

Juryvoorzitter Ferry Smith:

 

'Meedoen brengt je altijd winst'

Juryvoorzitter Ferry Smith is al vanaf het prille begin intensief betrokken bij de Tweewielerwinkel van het Jaar. Hij ziet dat de verkiezing een goede manier is om inzicht te krijgen in het presteren van je bedrijf. “De ervaring leert dat de verkiezing deelnemers altijd iets oplevert. Dus doe mee!”

 

 

Juryvoorzitter Ferry Smith is in het dagelijks leven Director Public Affairs bij de ANWB.

 

Waar bestaan die voordelen van deelname uit?

“Het verleden heeft laten zien dat degenen die meedoen heel handig gebruik kunnen maken van de extra aandacht die dat oplevert. Publicaties in de lokale media en via de sociale media genereren heel veel positieve aandacht. Het laat (potentiële) klanten zien dat je bedrijf er toe doet en dat je graag de uitdaging aan gaat. Dat leidt tot meer aanloop en meer omzet, en soms is dat niet zomaar een klein beetje! Bijkomend effect is dat de teams uit de bedrijven zich door de wedstrijd nog meer met elkaar verbonden voelen. Het geeft de samenwerking een extra impuls, want het team gaat er samen voor.”

 

Moet je veel moeite doen om deel te kunnen nemen?

“Die vraag kun je op heel veel manieren interpreteren. Als je een actieve ondernemer bent, heb je je zaakjes op orde en is deelnemen eigenlijk een fluitje van een cent. Natuurlijk worden er gegevens gevraagd en als je finalist bent krijg je de vakjury op bezoek. Maar wat er wordt gevraagd, heb je als het goed is al voor het grijpen liggen en kan je uitleggen. Want zonder duidelijk plan kan je de tent niet runnen, toch?”

 

En dan liggen na deelname de bedrijfsgeheimen zeker op straat!

“Zeker niet! Alles wat je instuurt wordt strikt vertrouwelijk gebruikt, daar kun je van op aan. Daar heeft ook niemand belang bij. Op basis van de gegevens die je deelt en de gesprekken met de jury mag je ook een waardevolle terugkoppeling verwachten. Handige tips om je bedrijf nog verder te verbeteren. In het verleden hebben we gemerkt dat veel opmerkingen en adviezen van de jury door ondernemers zijn opgepakt. Zij hebben er echt hun voordeel mee kunnen doen, zelfs zo dat er bedrijven zijn die bij een volgende verkiezing op basis van hun aanpassingen de titel alsnog hebben gewonnen.”

 

Kan een bedrijf zich nog op een andere manier oriënteren op deelname?

“Zeker! Praat eens met collega’s die voorgaande jaren hebben meegedaan en vraag naar hun ervaringen. Volgens mij zijn die zonder uitzondering positief. Natuurlijk zijn er bedrijven die teleurgesteld zijn dat zij niet hebben gewonnen, maar ik hoor altijd dat de deelname de deelnemers iets gebracht heeft!”