Studerende statushouders op HR: hoe vinden zij hun plek?

 

Online bijeenkomst donderdag 1 oktober 2020 16.00 uur – 17.00 uur

 

Stel je voor: je moet halsoverkop Nederland verlaten omdat er sprake is van een levensbedreigende situatie. In het land waar je uiteindelijk terecht komt, is je diploma en je ervaring weinig waard. Je moet eerst een nieuwe taal leren, misschien Arabisch of Mandarijn. Je moet wennen aan de cultuur, het klimaat en de totaal andere manier waarop mensen met elkaar omgaan. Als klap op de vuurpijl moet je daarna (opnieuw) een studie volgen zodat je op termijn in je eigen onderhoud kunt gaan voorzien

Binnen alle opleidingen zijn de afgelopen jaren studenten ingestroomd, die nog maar kort in Nederland verblijven. Veelal zijn dit studenten met een vluchtelingenachtergrond. Zij hebben in korte tijd de taal geleerd - wat op zich een enorme prestatie is - en hebben allen het wettelijk vereiste instroomniveau van taal behaald. Dat wil niet zeggen dat taal al op alle fronten het niveau heeft waarop studeren zonder problemen kan verlopen. Waar lopen deze studenten tegenaan? Wat zijn de talige belemmeringen?

Naast taal is een mogelijke belemmerende factor het studeren in een totaal andere (studie)cultuur, met andere waarden en normen. Bovendien geldt voor deze groep wat voor alle studenten geldt: hoe vind je jouw plek in de klas? Uit onderzoek blijkt dat de ‘sense of belonging’ mede bepalend is voor studiesucces. Wat zijn de ervaringen hiermee van studenten uit de groep studerende statushouders? Wat kunnen wij hiervan leren?

Wat doen wij als opleidingen, als docenten?  Hoe kunnen we deze studenten goed begeleiden? En hoe pakken we deze gezamenlijke verantwoordelijkheid op? Rond dit thema, studeren met een vluchtelingachtergrond, volgt op 1 oktober een onlinebijeenkomst voor opleidingsmanagers en -directeuren.